Bloggen fyller 1 år! Det firar vi med hembakad rågsurdegsbaguette ...

2012-08-17 @ 14:39:00
 
Idag är det ett år sedan jag publicerade mitt första inlägg! Det är även min bror´s födelsedag! Fråga mig inte varför jag startade bloggen just på hans dag, men så blev det tydligen.
 
Det är egentligen helt otroligt hur mycket jag har utvecklats sedan dess och det på alla plan!
Fotografierna, denna lilla text m.m allt har blivit "bättre" ...
Bloggen har varit med på framsidan av blogg.se ett antal gånger och utnämnd till Veckans matblogg 2 ggr under ett år! Det är jag verkligen glad för.
 
Jag tycker det är väldigt kul att blogga om mina två största intressen. Det gör att jag anstänger mig lite extra varje gång jag bakar eller lagar mat, så att ni får något smakligt att titta på sedan. Att blogga och framförallt ta foton på maten/bakverken är ett sätt att få utlopp för min kreativitet. Hur jag ska komponera bilden, hur jag dekorera tårtan, hur jag skriva tillhörande texten ...
 
Ibland har man inte lust att blogga, men det händer väldigt sällan. Då kan det hända att texten till blir kortare eller att fotot inte blev så fint som jag önskat. Men framförallt handlar det om tid. För en mat/bakblogg som min sköter sig inte självt. Om vi börjar med fotograferingen. Det tar såklart olika länge varje gång jag ska fota. Det beror på var jag fotar, vad jag fotar, hur ljuset är, hur brottom jag har och om jag måste bygga upp min lilla studio på köksbordet först. Men räkna med minst 10 min varje gång upp till en timma. Sedan ska bilderna sorteras och redigeras.
 
Nästa grej är att skriva texten till. Detta tar självklart också tid, men det får man ju räkna lite med om man bloggar... En massa tid tar det också att skriva upp recepet. Tänk er själva att sitta och knappa ner ett recept - visst är det lite tradigt...
 
Men jag tycker ju att det är kul, så vad gör man inte för det liksom!?
Roligast är när jag får respons från er läsare. Får jag en komplimang värmer det i hela hjärtat. Det kanske låter ytligt, men med tanke på hur mycket tid man ändå lägger ner för att styla, fota, skriva om och hur man gör bakverken/maten så blir det extra roligt att få uppskattning.
 
Nu har det alltså gått ett år sedan jag började. Men detta är ju självkart bara början...
Jag hoppas att ni fortsätter följa mig här genom min bak/mat resa genom bloggen och provar på ett och annat recept ...
 
Ni vet väl att om ni har frågor får ni mer än gärna ställa de i en kommentar eller varför inte slänga iväg ett mail till: [email protected]
 
Och när vi ändå håller på! Här är min Instagram: Ellagutzen
 
 
Ja och nu till baguetterna!
Detta är inga vanliga baguetter utan det är rågsurdegsbaguetter. Dessa tar ganska lång tid att göra, men jag tyckte de var riktigt goda. Pappa gjorde fördegen, jag bevakade jäsningen, drog och hade mig med degen några gånger under jäsningen och såg till att de kom ut ur ugnen i god tid.
 
Det är kul att samarbeta i köket tycker jag... Men innan detta blir ett alldelles för långt inlägg, så slutar jag nog skriva nu. Kram

Kommentera här!
Postat av: Vanessa

Grattis på bloggfödelsedagen! ;)

Snaaaart komme ich nach Schweden und dann kreieren wir auch leckere Sachen zusammen und machen schöne Fotos! :)

Kram :)

2012-08-17 @ 17:09:33
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Grattis på ett årsdagen. Fina baguetter :)

2012-08-18 @ 05:28:52
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Annika

Grattis gumman - du är bäääääst!

2012-08-19 @ 14:52:21
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Grattis till ett år! :D

Ja, visst tar det mycket tid med en matblogg, men tycker det är så värt det! För mig är det också framför allt ett sätt att få utlopp för min kreativitet, helt klart. Love it!

Jättefina bilder på baguetterna! :)

Svar: Först och främst TACK! Ja visst är det kul :D Fin blogg du har! Kram
tastebyella.blogg.se

2012-08-19 @ 19:22:54
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Sabina mammas tårtor

Grattis bloggen

Svar: :D
tastebyella.blogg.se

2012-08-19 @ 22:48:08
URL: http://www.mammastartor.blogg.se
Postat av: Emme

Tänkte bara kika in och säga grattis i efterskott! Sjukt roligt att det gått ett år! :D
Baguetterna ser förresten riktigt goda ut!:D
Ha en fortsatt bra dag!:)

Svar: Nej vad gulligt av dig! Tack - de var riktigt goda! Hoppas du hade en riktigt bra dag du med :) Kram
tastebyella.blogg.se

2012-08-28 @ 16:12:19
URL: http://felixiz.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0