A lime curd story...

2012-07-15 @ 19:31:36

Allstå helt allvarligt. Curd.
Det är så fantastiskt gott. Mina favoriter är lemon curd samt lime curd.
Man kan göra curd på nästan alla frukter och det passar till bl.a scones,macarons och att fylla cupcakes och tårtor med... eller så kan man äta den bara som den är för att man tycker att man är värd det.
 
Detta är mitt bästa recept på lime curd och det är sjukligt gott. Det vill jag lova. Ren passion i munnen.
Kan man säga så? Man blir i alla fall smått beroende av smaken. Sååå god.
 
Dags för er att springa till matbutiken och skaffa lite lime för här ska väl göras limecurd!?
 
Recept  - Världens godaste lime curd à la Ella
Räcker till att fylla 1 tårta / 20 macarons med
 
saften 3 ½ lime
zest av en lime
3 ägg
maizena
75 g socker
80 g smör
 
  1. Vispa ihop ägg och socker till en gul "smet" i en kastrull.
  2. Häll i zest och saft av limen och rör ok ordentligt.
  3. Låt nu blandningen sjuda på mellanvärme så att den tjocknar i 3-5 minuter medan du blandar och rör om hela tiden. Var noga med att röra om hela tiden så att ägget inte koagulerar.
  4. Om din curd inte blivi så tjock som du önskar rör ner lite maizena och tillsätt efter hand tills du är nöjd med konsitensen.
  5. Dra från värmen och låt kallna ( rumstemperatur ) : Häll i en ren glasburk och förvara i kylskåpet.
  6. Där håller den sig ca 1-2 veckor. Man kan även frysa curden - men inte alltför länge dock!
Smkalig curd!
 
 
 
 

Kommentera här!
Postat av: Pernilla Larsson

Vad är zest av lime för något? :)

Svar: När man river av skalet ( bara det gröna! ) på limen :)
tastebyella.blogg.se

2012-07-15 @ 20:19:14
URL: http://pernillalarsson.blogg.se/
Postat av: Emme

SV: Jaha ojdå... Trodde bara det var din blogg med mylagning som jag kollade in, men när jag tänker efter så finns det ju matlagningsbloggar på Blogg.se's framsida där jag då har tryckt.
Har hittat massor med sötsaker på din blogg, älskar de här bakelserna!:D
Kram:)

Svar: Haha... så kan det gå när det finns så många bloggar där ute i cyber världen - haha. Berätta gärna om du prövar något av recepten :)Kram
Vilka bra bilder på vattnet förresten!
tastebyella.blogg.se

2012-07-15 @ 21:56:11
URL: http://felixiz.blogg.se
Postat av: Emme

SV: Jadå det ska jag göra!:D
Funderar på att baka de där kanelbulle- bakelserna(?), är de värda att göra?:)

Åh tack du!
Så glad jag blir att du tycker det!:)
Kram :)

Svar: Vilka kanelbulle bakelser? Menar du kanelbullar i knutform eller?Lite lost nu i semestertider ;)
tastebyella.blogg.se

2012-07-19 @ 11:32:41
URL: http://felixiz.blogg.se
Postat av: Emme

SV: Hahha aa precis, de :)
De såg underbart goda ut :)

Svar: :D De är absolut värda en omgång. Går bra att frysa in också och sedan tina några i ugnen så blir de som nybakta! På med mycket fyllning bara - det är tricket :)Lycka till!
Kram
tastebyella.blogg.se

2012-07-24 @ 17:45:18
URL: http://felixiz.blogg.se
Postat av: Emme

SV: Vad härligt :)
Tack så mycket, jag kan säga till när jag testat de, säga vad jag tyckte och så :)
Har du annars några andra tips på kakor eller sånt man kan ha till fikat?:)
Kram :)

Svar: Ja det får du gärna göra ;)Tips till fikat ... hmmm... det beror ju lite på om du vill ha kaffebröd eller om du vill ha småkakor eller riktig kaka... Jo men jag har ett par muffins med äpplen och maräng här på bloggen som är gudomliga... tycker jag!http://tastebyella.blogg.se/2012/february/alla-hjartans-dag-appelmuffins-med-marangov.html#comment
där har du länken... på den tiden var jag dock inte så duktig på att fotografera så ljuset är alldeles för gult... haha men gott är det! Så hoppas du gillar äpplen. Om de är någon speciellt du är ute efter är det bara att hojta till :D
Kram
tastebyella.blogg.se

2012-07-24 @ 21:12:07
URL: http://felixiz.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0