Kladdkaka

2012-06-23 @ 15:15:20
På picknicken jag snackade om i förra inlägget så åt vi en chokladfudgekladdkaka ...
 
Men jag gjorde även en kladdkaka utan fudge och det är den ni kan beskåda lite strax ovanför här...
Hade jag tänkt i början att jag inte skulle ha något fudgeöverdrag på denna skulle jag nog ha låtit den var lite kortare tid i ugnen för att få den lite kladdigare. Men på chokladfudgekladdkaketårtan funkar det ju inte med för kladdig botten så jag lät den ju stå så länge tills den var okej för ett fudgeöverdrag...den var alltså lite kaddig men den hade kunnat vara kladdigare :D
 
Hur som helst var den riktigt god ändå... lagom chokladig smak och helt underbar om man serverar den lite ljummen med lite visapd grädde och vaniljglass ( och kanske en jordgubbe eller två när man ändå håller på ) - det ni!
 
Här har ni receptet.
 
Recept - Kladdkaka
150 gram smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk vatten utblandat med ett liten nypa kakao
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
0,5 tsk bakpulver
 
How to do it
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Ta fram en skål och blanda mjöl, kakao och bakpuver i den.
  3. Smält smöret på låg temperatur.
  4. I en annan skål vispar du nu ihop socker, vaniljocker och ägg med en handvisp ( inte pösigt utan precis sådär så att de blandats ihop )
  5. Häll i det med kakao utblandade vattnet och rör försiktigt om.
  6. Varva sedan med det smälta smöret och kakaomjölblandningen och rör ner det i äggsmeten.
  7. Smöra en form och häll i smeten ( låt lite vara kvar i bunken så att du kan "tjuvsmaka" lite eftersom det är så gott... :D )
  8. Grädda i på 75 grader i 20 - 25 min. Ju kortare tid i ugnen desto kladdigare kaka.
Serveras gärna ljummen med vispad grädde, vaniljglass och en jordgubbe eller två...

Kommentera här!
Postat av: nicolebica

Oh my lord vad det ser gott ut!! Måste definitivt pröva baka det någon dag :))

Svar: Vad kul att du tycker det ;) Det borde du absolut pröva!
tastebyella.blogg.se

2012-06-23 @ 15:37:29
URL: http://nnicolebbica.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0