Bullbak inför försäljning på Sveriges Nationaldag

2012-05-18 @ 19:27:00


Idag var det dags för bullbak...
På Natinadagen ska jag och min kära vän , nämligen säja kanelbullar för hela slanten. Vi kommer ha vårt eget stånd och dessutom sälja kaffe och saft.
Det blir skoj ! Vad tycker ni om bullarna?
Det är vanliga, hederliga, saftiga kanelbullar i form av knutar. Förra året körde vi på den helt vanliga runda varianten , men nu ville vi testa något nytt. Själv föredrar jag denna.

Jaja, nu ligger de i alla fall i frysen och gottar sig. Ska bli så kul att sälja!!!
Har ni förslag på mer hembakat man kan sälja bra, hojta till! Imorgon är ju en dag också ...

Jag ska såklart inte dra mig från att ge er receptet som kommer från boken " Vår kokbok " för de här var riktigt goda!
Bon Fika!

Recept - Kanelbullar
ca 40 stk

150 gram smör eller margarin (1,5 dl flytande margarin), rumsvarmt smör
50 gram färsk jäst eller ett pkt torkad jäst
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl socker eller baksirap
15 dl vetemjöl eller vetemjölspecial
1 tsk stött kardemumma (valfritt)
PENSLING
1 uppvispat ägg eller lite mjölk

GARNERING
0,5 dl hackade nötter som flagad mandel, hasselnötter, pistage
0,5 dl pärlsocker

FYLLNING TILL BULLAR
100 gram rumsvarmt smör eller margarin
ca 0,7 dl socker
1 msk kanel (KANELBULLAR)


How to do it

  1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken.
  2. Ta fram en bunke och häll i smör-mjöl smeten.
  3. Smula ner jästen  och rör tills den löst upp sig.
  4. Tillsätt salt, socker ( ev. kardemumma ). Rör om.
  5. Rör i mjölet. Degen ska lossna från bunkens sidor.
  6. Låt jäsa under bakhandduk i 30 min.
  7. Dela degen i två delar.
  8. Kavla ut till ca 25x50 cm stor rektangel på mjölat bord.
  9. Smält smöret till fyllningen Ta hälften och bred ut på hela degrektangeln.
  10. Blanda sockret med kanelen och strö ut jämnt över halva ( ca 50x12,5 cm ) degrektangeln.
  11. Vik över sidan utan fyllning på sidan  med fyllning.
  12. Skär i ca 2cm långa remsor, som du tvinnar och sedan lägger ihop som en knut.
  13. Pensla ägg på bullarna och garnera med pärlsocker,mandelflarn...
  14. Låt jäsa lite.
  15. Grädda i ugn 5-8 min på 230 grader.
Lätt som en plätt.
Gott med saft och mjölk. Perfekt till fikat. Kul att baka med barn!



Trackback
RSS 2.0