Matiga muffins á la tomato och fetaost

2012-05-11 @ 13:31:17


Medan det bostavligt talat öst ner regn ( vilket det fortfarande gör ) utanför fönstret så har jag stått i köket och bakat matiga muffins. Ojoj nu slutar det nästan regna ;)
Fast jag älskar regn så för min del kan det gärna regna vidare...

Tillbaka till dessa gudomliga muffins som passar bra till frukost, till soppan eller som mellis. Mums säger jag bara! Ett must try!

Eftersom jag älskar soltorkade tomater tog jag i lite extra många av de. Ni kan tänka er hur goda och saftiga dessa muffins var med både massa tomat och ost i form av feta.
Here comes the recipe!

Recept - Tomat och fetaost muffins

ca 6 st vanliga muffins


100 gram god Fetaost
10- 15 klippta soltorkade tomater i olja
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50  gram smör
1 dl mjölk / filmjölk
Lite färsk klipppt timjan ( torkad funkar också )


Toppa med pumpakärnor ( valfritt)

How to do it
  1. Ställ ugnen på 220 grader.
2.  Blanda mjöl och bakpulver, och tärna ner smöret i detta. Blanda ihop detta till en grynig massa, och rör ner filmjölken samtidigt som degen arbetas.
3.  Rör om tills allt har blandat sig, rör sist ner den smulade fetaosten och de klippta soltorkade tomaterna.

 

4. Sedan lägger du upp degen ( som är ganska kletig )  i muffinsformar ( sätt gärna muffinsformarna i ett muffinsjärn, för att muffinsen inte ska flyta upp. )
Toppa med pumpakärnor om du vill.
Grädda i 13-15 minuter, eller tills muffinsen blivit gyllene bruna.

Låt kallna en aning på galler och servera som de är eller med ost och smör. Alt. till soppan!

Trevlig bakning!



Kommentera här!
Postat av: Elionia

fin blogg! :)

2012-05-11 @ 13:33:52
URL: http://elionia.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Mums, jag kan tänka mig att de smakar gott. Tack för tipset!

Kram

2012-05-11 @ 15:00:43
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: Ida

Älskar soltorkad tomat och fetaost så detta måste jag nog ta och prova nån gång alltså, verkar dögott!

2012-05-12 @ 18:27:49
URL: http://idasivertsson.blogg.se/

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0