Quorn stew with basmati rice

2012-08-19 @ 22:15:00
 
(Scroll down for english)
För sisådär en vecka sedan så fick jag lust att pröva Ljuvliga skapelser´s recept på quorn gryta.
Sagt och gjort gick jag med mamsen och handlade med det jag behövde.
 
På kvällen lagade jag denna gryta till varmrätt. Som förrätt gjorde jag ugnsrillade zucchini och inlagda tomater.
Efter den måltiden var vi så mätta att vi inte orkade med ngn efterätt :D
 
Det var i alla fall mycket gott. Jag är en riktig ris och sås människa. Jag tycker det är supergott. Och Sweet chili är också så otroligt gott - perfekt kombo för mig alltså. Kan dock tänka mig att byta ut Quornen mot kyckling nästa gång.
 
För er som inte vet vad quorn är: Quorn är ett vegetariskt alternativ till kött. Det smakar nästan som kyckling och görs på svamp.... Knäppt ellerhur!? Man kan använda det i matlagning som vilket kött som helst, vilket är en fördel. Okej man kan kanske inte servera Quorn som kallskuret, men ni fattar! Quorn finns att köpa fryst i varje välsorterad mataffär.
 
Ja och så en sak till innan ni får receptet! Alla ris och sås rätter blir godare med basmatiris. Jag lovar! Anledningen är att basmatiriset inte är sådär tjockt som t.ex jasminris och att det suger upp precis lagom mycket sås. Råris, fullkornris, jasminris passar till annat. Till såser ska det vara basmatiris eller Vildris. ... tycker jag! Kanske värt att försöka känna skillnaden i alla fall. :D
 
In english:
Last week I got the feeling I just have to try the "Quorn stew recipe" I found on Ljuvliga skapelser´s blog. So I went to the supermarket with my mom and bought everything I needed. As a starter I served grilled zucchini and pickled tomatoes and the main course was of course the stew.
 
For you who don´t know what Quorn is: It´s a vegetarian alternative to meat which tastes like chicken. It´s made of mushrooms.
 
Anyway I think it´s very important to serve "rice and sauce meals" with basmati rice. Just try differnt kinds of rice together with any kind of hot sauce. You´ll easily taste the difference and why you should eat basmati rice and not jasmin rice with all kinds of hot sauce :D
 
If you want me to translate the recipe to english just comment or email me.
 
Recept - Quorn gryta med basmatiris
4 hungriga personer + lite matlåda
 
ca 600 g qournfiler
1½ purjolök
1½ burk kokosmjölk
rapsolja
6 msk Sweet chili sauce
salt och peppar
 
basmatiris
 
Tärna de tinade qournfileerna. Stek de i rapsolja tillammans med strimlad purjolök. Det ska fräsa ordentligt.
Tillsätt kokosmjölk och sweet chili sauce och rör om ordentligt när quornbitarna är genomstekta.
Låt koka ett litet tag
 och smaka av med slat och peppar och ev. mer chilisauce.
 
Servera med basmatris. Koka det enligt anvisningarna på förpackningen. Quorn går att ersätta med kyckling.
 
Servera rykande hett :)
 
Bon appetit!
 
 
 
 
 

Kommentera här!

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0