Midsommartårta #1

2012-06-21 @ 23:01:06
 
Tänk att det är midommar redan imorgon!
Tiden går så fruktansvärt fort - åh herregud - det är midsommar imorgon!! AAh .. och sen blir det bara mörkare och mörkare igen! Nej nej nej!
 
Min midsommar kommer jag fira ute i Skärgården tillsammans med min familj, min mormor och morfar, min farmor och min kusin och hennes mamma ( Pappan är kvar i Tyskland p.g.a jobb! ) . Men det är inte bara midsommar imorgon - imorgon fyller nämligen min farmor 75 hela år dessutom.
Det ska vi fira med ett riktigt midsommarfirande som börjar redan kl.8 imorgon, så det blir att stiga upp tidigt :D
Vi ska bygga ihop stången och sätta fast alla blommor, åka båt, ha picknick, dansa och sjunga runt midsommarstången, göra kransar, äta silllunch och gräddtårta såklart ...
Jag har även förberett en fudgekladdkaka... som vi ska ha som efterätt på picknicken. Vi får se hur den smakar!
 
Under alla år jag varit på denna jord, så har vi varje midsommar ätit denna tårta ni ser på foto - och så även i år. Det är mormor´s recept och det är en underbar känsla att få äta den en gång om året på midsommar i solen som aldrig går ner ( Okej, jag erkänner - vi har väl gjort den någon gång annars också :D )
 
Den här tårtan är förutom väldigt god inte så himla onyttig heller. Den innehåller nämligen en massa osötad frukt och bär... Superlätt att göra är den också...
 
Jag håller med om ni tycker det låter knäppt att ha banan i ( Jag hatar seriöst banan i allt annan en sin vanliga skepnad ) , men det blir faktiskt fantastiskt gott. Man får inte alls smaken av banan och skulle ni inte veta att det är banan i , skulle ni nog inte märka det...
 
Det går att dekorera denna tårta väldigt olika... Man kan ha på grädddekorationer, olika bär, hyvlad choklad m.m så feel free att testa dina egna idéer på den punkten...
Jag gjorde två tårtor med samma fyllning, men olika dekoration ( Detta är den första, den andra får ni se i nästa inlägg! )
 
Här får ni äntligen receptet!
 
Recept - Midsommartårta
 
Bottnar ( 3 stk )
 
Köp färdiga eller gör själv enligt detta recept
 
Fyllning
 
1 mogen banan
1,5 - 2 dl hallon ( frysta går bra , men de måste vara tinade )
apelsinjuice ( gärna egenpressad )
 
Dekoration
ca 3 dl vispgrädde
bär ( jordgubbar )

ev. spritspåse
 
How to do it

  1. Dela din köpta eller egengjorda botten i 3 delar.
  2. Mosa din banan med en gaffel.
  3. Puréea sedan dina hallon.
  4. Vispa grädden lagom hårt.
Sätt ihop tårtan
Ta fram tårtbotten 1. Häll lite apelsinjuice på en msk och droppa över tårtbotten ( använd flera msk . Var försiktig så att du inte dränker tårtan i apelsinjuice utan häll på lite lagom sådär...
Stryl sedan på din mosade banan.
Lägg på tårtbotten 2 och gör om aplesinjuicesteget. Stryk på ett lager hallonpurée.
Lägg på sista tårtbotten.
Spackla tårtan med grädden och dekorera efter humör.
Jag använde en stjärntyll för att göra grädddekorationen. Sedan lade jag en massa snoppade jordgubbar i mitten av tårtan. Klart!
 
 
 
 

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Är du konditor? Om inte borde du bli det. Allvarligt, vilka bakverk ;)

Svar: Haha Christer, du är då bra snäll du! Tack!
tastebyella.blogg.se

2012-06-21 @ 23:57:43
URL: http://nukokarjag.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0