carpaccio på polkabeta & bräserade grönsaksbiffar

2013-04-06 @ 18:13:00
 
 
Så var jag här igen efter en tur till Barcelona.
En väldigt vacker och mysig stad i sydöstra delen av Spanien, vars stränder längs medelhavet är himla härliga.
 
I Barcelona hade våren blommat ut ordentligt och för det mesta värmde solen så varmt att bara linne och tunna, tunna byxor behövdes. Så lite småtråkigt var det att landa i Stockholm igen och se på isen som fortfarande ännu inte smält.
 
Att det ska ta så lång tid i Sverige, alltså!
 
Jag funderar på att skriva ett inlägg om Barcelona senare, så vi lämnar det hela här och nu.
 
 
Jag var på fotopromenad i vår lilla ort nyss, för att njuta av solen som ju Sverige faktiskt också har att bjuda på.
Och sweet crab ( mitt eget lilla ord! ) vad härligt det var. Folk var ute!
Jag vet inte hur många som satt ute på sina balkonger/terasser och solade. För att inte tala om alla som påtade i sina trädgårdar och alla barnfamiljer som gungade i lekparen.
 
Det händer ju att jag babblar om det som förenar oss männsikor då och då. Så jag tar och fortsätter med det.
 
 
När solen tittar fram efter vintern då tycker jag att vi svenskar förenas. För alla är vi lika glada att solen, värmen och ljuset ( förstår ni, ljuset! ) är tillbaka. Vi ler och blir gladare. Livet blir bättre, dagarna längre, kläderna tunnare, maten lättare...
 
Okej, nog tjatat om sol och glädje.
 

Vi tar en titt på carpaccion och grönsaksbiffarna istället.
 
Det var dethär jag pysslade med imorse efter frukosten.
Det är en rätt lika grön som gräs ( läs: vegetarisk och skrattretande nyttig ) med glada färger. De tunnt skivade polkabetorna knaprar i munnen med mjuka biffar fyllda med morot, zucchini och palsternacka.  Med några droppar olivolja och lite salt och peppar på hela härligheten är våren och maten fulländad.
 
Då återstår receptet. Så här kommer det!
 
 
carpaccio på polkabeta & grönsaksbiffar ca 10 biffar
 
1 palsternacka
7 morötter
1 zucchini
ett stort ägg
salt/peppar
dragon ( gärna färsk )
4 msk mjöl
2 msk ströbröd
2 stora polkabetor
 
rapsolja
ströbröd
olivolja
ev. gräslök
 
____
 
Skala och riv grönsakerna grovt.
Blanda de i en bunke tillsammans med resten av ingredienserna.
 
Forma ca 10 biffar och vänd i ströbröd.
 
Stek biffarna i het panna och mycket rapsolja. Låt de bli helt genomstekta i ugnen.
 
Hyvla tunna skivor av dem tvättade, ev. skalade polkabetorna och fördela på tallriken som på bilderna. Ringla över olivolja, salt och peppar.
 
Lägg på grönsaksbiffarna och njut.
 
Lite pesto till skulle kunna vara pricken över i:et.
 
Smaklig grön spis!

Kommentera här!
Postat av: Annika

Mmmmm ser sååå gott ut! Bilderna är ju grymma som vanligt!!

Svar: TACK Annika!
tastebyella.blogg.se

2013-04-06 @ 19:43:17
Postat av: k

Du är inte så dålig på brun mat du heller Ella :) Och vilken vacker tallrik. Ser fantastiskt gott ut.

Svar: Tack! Ja, det är en mycket exklusiv tallrik det här. Den är närmligen från IKEA. Haha, kan knappt hålla mig för skratt! Men tack!
tastebyella.blogg.se

2013-04-06 @ 19:55:13
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Isabelle

Åh gud så gott!! :-D

Ha en bra söndag! Kram!!

Svar: Mums, ja det här riktigt gott. Ha en bra söndag du med, en vecka i efterhand :-) FAst det är ju iof söndag idag också..!
tastebyella.blogg.se

2013-04-07 @ 08:47:44
URL: http://isabellesdrommar.blogg.se
Postat av: Junitjej

Maten ser väldigt god ut!

Svar: Härligt, då har jag ju lyckats.. hihi!
tastebyella.blogg.se

2013-04-07 @ 09:10:12
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Clara

Så jättefina bilder du tar!

Svar: Tack så jättemycket Clara!
tastebyella.blogg.se

2013-04-07 @ 09:17:00
URL: http://clararingqvist.blogg.se
Postat av: Suzanne

Tack så jättemycket för komplimangen av min pralintårta, glad blev jag då! Vi får se ifall det hann bli någon bild av den i genomskärning, det är ifall någon annan fick till ett foto isf=)

Bläddrar i bloggen, den är superfin! Så ser jag att du "bara" är 15 år. Så duktig redan! Var ska detta sluta? Ha det gott!

Svar: Haha, tack Suzanne! Kul att du gillar bloggen. Kikar in hos dig för ev. genomskärning av tårtan :-) Kram
tastebyella.blogg.se

2013-04-07 @ 14:02:13
URL: http://bakebelieve.blogg.se
Postat av: Petra Nordqvist

OJ NU BLEV JAG HUNGRIG :D

Svar: Hihi, det är det som är meningen. Mission completed, alltså! <3
tastebyella.blogg.se

2013-04-10 @ 21:03:31
URL: http://petranordqvist.webblogg.se/

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0