congrats to the award

2013-02-05 @ 21:24:04
Tänk vad många knäppa, hemska, fantastiska, idiotiska, fullkomligt bedårande, ovanliga, konstiga, härliga ideér vi människor kommer på. Oavsett om vi pratar världskrig ( fruktansvärd idé! ) eller att dansa bugg till svängig musik så upptod ideén någon gång vid någon tidpunkt i någons hjärna. 

iloveyourblogEn av de där riktigt grymma påhitten är en viss award som för tillfället cirkulerar runt på diverse matbloggar. Jag fick min av Håkan på Recepten.nu - en härlig matblogg full av inspiration, grymma kokboksrecensioner och matglada tankar. Kika in där!
 
Håkan tyckte jag var "en sannerligen passionerad matbloggare" vilket för min del resulterade i ett gott skratt den kvällen. Meningen med awarden är så vitt lilla jag förstått det, att uppmärksamma andra mindre bloggar med ett tilltalande innehåll som ÄNNU inte fått så stor publicitet. Därför hittar ni fem fina bloggar att inspireras av längst ner av detta inlägg. I och med det ger jag även vidare stafettpinnen till dessa härliga matbloggare att sprida sina bloggtips vidare.
 
 
Kruxet är dessutom att jag skall ta och svara på lite knepiga frågor om lite allt från himmel och jord. Det är ganska många så jag har valt ut tre.
Voilà!
 
Vilken är din favoritmånad på året?
Alla! Varje årstid har sin skönhet och jag tycker det är fantastiskt att vi får uppleva alla fyra såpass utpräglat i Sverige. Det gör att jag uppskattar varje årstid om så mer på sitt eget lilla sätt.
 
Våren älskar jag. Det är bland det bästa som finns att lyssna på bäckarna som börjat porla igen efter att isen smält, att känna solen titta fram och värma en från topp till tå & att se dem första tecken på grönt liv i växtriket förstås. Och sen när fåglarna kvittrar också.. ååh!
 
På sommaren vill jag helst bada hela nätterna lång och njuta av solen aldrig riktigt går ned. Och mina luftiga, lätta kläder samt att gå barfota i gräset medan grillkvällarna avlöser varandra kan jag också längta lite till såhär på vintern.
 
Vintern stoltserar med den vita snön som gör allting så tyst och dämpat. Och så skidåkning, julafton och långkok såklart.
 
Jag dansar gärna i regn och myser med en bra tv-serie. Inte konstigt att hösten med sina färglada landskap och kristallklara luft charmar oss.
 
 
Vad skulle du vilja resa nästa gång?

För det första så tycker jag väldigt, väldigt mycket om att resa. Att upptäcka nya platser och uppleva nya kulturer med allt från tradtioner till maten. Nästa gång skulle jag vilja åka tillbaka till Australien eftersom jag känner att det finns så mycket mer att se och uppleva. ( Herregud! Det är en kontinent! )
Fast egentligen så är jag glad nästan vart jag än landar och kliver av planet.
 
Vem skulle du vilja ha som middagssällskap för en kväll?
 
 
Detta är enkelt. Det vore så häftigt att få äta middag med min gammelmormor som var förlamad sedan hon var 21 och trots allt hade sådan livsglädje. Sedan får gärna gammelmorfar, gammelfarmor och gammelfarfar sitta med vid bordet också. Deras liv var ju så annorlunda från mitt där de bodde ute på vischan i Norrland. Och hade kor och upplevde världeskrig. Jag önskar verkligen att de levt ännu idag så jag fick bjuda de på något riktigt gott.
 
 

Och nu till några ritiga godbitar i bloggosphären. Varsågod att välja och vraka!
 
Nu kokar jag - Krille har visserligen åldersnoja, vilket man titt som tätt får höra i hans finurliga små texter, men laga mat kan han. Här bjuds det på gudomliga smakkombinationer för den som har lite koll i köket. Detta toppas med gnutta fantastiska upplägg av maten samt de fina bilderna. Övertygad?
 
En fotografisk matblogg - Helena är fotograf. Här är det fokus på dem kristallklara bilderna, som läskar en att smaka en tugga. Dessutom får vi recepten på läckerheterna hon lagar och bakar i köket sitt.
 
Ljuvliga skapelser - Bloggen drivs av två systrar. De bjuder på enkel inspiration. Fanny och Felicia delar på jobbet. Den ena fotograferar och den andar bakar. Tyvärr var det ett tag sedan de uppdaterade men vi hoppas de kommer igång igen snart.
 
Food around my world - En multikulturell bidrar till många nya och goda maträtter och recept. De presenteras ofta med en anknytning till familjen samt en bunt drömmande bilder.
 
Matgeek - Matgeek är en väldigt bred blogg som handlar om matlagningens alla sidor. Allt från vad som är bästa champangen till nyår till receptet på älggryta finns att hitta. Johan skriver väldigt bra och utförligt. Gå in och läs om den aktuella semlan nu, vet ja!
 
Önskar er en mysig fortsatt tisdagskväll!
 
 

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Får ju nästan en tår i ögat. Vilka fina ord om min smått psykotiska matblogg Ella. Ska ta pinnen vidare :)

Svar: Super Krille!
tastebyella.blogg.se

2013-02-05 @ 21:51:52
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: frubalken.blogg.se

Bra idé!

Svar: :-)
tastebyella.blogg.se

2013-02-05 @ 22:15:16
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Sandras Matkrypin

Stort grattis! Det är du värd :) Och alltid roligt med tips på nya bloggar att titta in på.

Svar: Tack Sandra! Hittade du någon ny godbit? :-)
tastebyella.blogg.se

2013-02-06 @ 08:48:28
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se
Postat av: Sonja {Dagmars Kitchen}

Kul - grattis till utmärkelsen!! Det är du verkligen värd. Jag gav en av mina till Håkan på Recepten.nu, så vi delar på samma award kanske man kan säga ;-)

Kul också att läsa svaren på dina frågor. Hur gick det förresten med Tasty Cards - har du haft kontakt med dem?

Kram

2013-02-06 @ 10:58:04
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Postat av: milla

Grattis kul med lite nya bloggar för mig ska kolla in dem:)

Svar: Tackar! Hittade du någon ny favorit? :-)
tastebyella.blogg.se

2013-02-08 @ 21:39:05
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Petra Ericsson

En sak jag undrar över angående dagens mat är varför "alla" hyllar svensktillverkade ingredienser?
Och varför pratar man så mycket om "kvalite" när det kan vara en sak för dig och en annan för mig?
Får du som har en matblogg påtryckningar från olika lobbyister i matbranschen? Till sist undrar jag om det finns en tendens till snobberi kring mat som gör att man glömmer bort de som inte har råd att hänga med i det senaste trenderna?

Mvh Petra
Representerar ingen annan än mig själv

Svar: Hej Petra!Jag kan bara spekulera kring dina frågor men i och med att vi blivit såpass internationella av oss och varor importeras/exporteras i sekundtakt medan vi får svårare och svårare att få tag på mat från Sverige så lär populäriteten ha ökat. Att äta mat som inte har behövts transporteras så långt, som man kan härleda var den kommer ifrån och hur varan/djuret har behandlats är något vi kan gärna vill och därför hyllar vi de få med fina svensktillverkade råvarorna. Att det skiljer på vad kvalité är,håller jag inte riktigt med om. Kvalité är om jeansen är ordentligt sydda och håller i många år eller att fisken är riktigt färsk och skivar sig när den är tillagad. Snobberi kring mat? Det är möjligt att det kan uppfattas så av dem som inte är lika intresserade av det. Faktum är att vi som är intresserade aktivt väjer att lägga våra pengar på just mat. Och då kanske inte Ica´s köttbullar utan en fin oxfilé. Matbranchen fungerar likadant som de flesta andra brancher, t.ex elektronik. Trender kommer och går. Man måste välja vilken trend man vill följa och vilken man kan hoppa över. Tack för dina spännande frågor! Hoppas du fick lite att bita i! Hälsningar Ella
tastebyella.blogg.se

2013-02-09 @ 14:31:10
Postat av: Monira [food around my world]

Ååhh vad roligt - både för att du fick utmärkelsen och för att du skickade den vidare till mig!! Tack fina du, det värmer! <33

Och så roligt att läsa dina svar.. Håller med dig ang. årstiderna, varje årstid har sin charm!

Svar: <3 Visst är det en fin grej! Awarden alltså! kram
tastebyella.blogg.se

2013-02-12 @ 16:40:16
URL: http://foodaroundmyworld.blogg.se
Postat av: Sandras Matkrypin

Ja, hade inte tidigare sett bloggen Ljuvliga skapelser en superfin blogg :)

Svar: Härligt!
tastebyella.blogg.se

2013-02-14 @ 09:13:04
URL: http://www.sandrasatkrypin.se
Postat av: milla

Ja några bloggar kände jag till sedan tidigare , men två st var nya för mig kul:)
Ha en bra helg

2013-02-16 @ 22:22:23
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0