french chocolate meringues

2013-02-20 @ 21:56:00
 
 
Idag är en bra dag. På min nyinköpta urgamla stege i rummet står nu diverse lantliga blomkrukor med vackra blommor i. Lutad mot en vägg av liggande råspont ser det lite ut som en dröm. Det tack vare en runda på med mormor på stan. Dessutom har det serverats finfin mat här hemma.
 
Eller vad sägs om en nyfångad skreitorskfilé brynt snabbt i lite olja. Torskfilén med riven pepparrot på, lite brynt smör & räkor smakade förbaskat gott. Tillsammans med en krämig puré gjord på sötpotatis och palsternackor som jag för övrigt fortsatte att mumsa på framför mästerkockarna på Tv4, kändes livet oerhört lätt.
 
Jo för jag tänker att springa... det gör jag imorgon. Någon som känner igen sig?
 
Jaja... nu ska jag komma till de sega franska chokladmarängerna ni förhoppningsvis suktar en aning efter.  På de överblivna äggvitorna av vaniljkrämen jag behövde till tarteletterna var dessa en given task.
 
Chokladen ger en fin brytning till marängen som jag höftade till lite sådär på eftermiddagen.
Jag tycker att de är så vackra de här marängerna. I all sin enkelhet kan man gott servera de till barnkalaset, kafferasten eller comme une dessert.
 
Voila ... la recette!
 
recept - franska chokladmaränger
blir ca 19 stk
 
4 äggvitor
 3-3½ dl socker
50 gram choklad
 
Sätt ugnen på 130 grader varmluft.
 
Häll rumsvarma äggvitor och socker i en rostfri skål/bunke.
 
Smält chokladen i mikrovågsugnen. Värm 20 sekunder i taget och rör om mellan gångerna.
Ställ åt sidan att svalna lite.
 
Ställ ner ner bunken i ett vattenbad och vispa marängen tills den blir vit och krämig. När marängens temperatur nått ungefär 60 grader ta bort den från vattenbadet och fortsätt vispa på full hastighet i ca 5-10 minuter tills marängen svalnat något.
 
Ringla i lite choklad i taget och vänd med få ånger ner den i marängsmeten. Genom att göra detta får du det melerade, vackra mönstret.
 
Klicka ut ca 19 maränger på två bakplåtsklädda plåtor och grädda dessa i drygt 40 minuter. De ska vara spröda på utsidan och lite sega innanpå.
 
Ta ut och låt svalna. De håller några dagar i lufttät påse!

Kommentera här!
Postat av: Anonym

Vilken galet vacker matblogg du har... känner hur jag plötsligt blev väldigt sugen på något sött.
Kram
Helena

Svar: Åh tack så mycket Helena! Blir sååå glad av att höra det. <3 kram
tastebyella.blogg.se

2013-02-21 @ 11:41:13
Postat av: Becka [fotoblogg]

Åh, gud så gott. ♥

Svar: Jaaa väldigt gott!
tastebyella.blogg.se

2013-02-23 @ 09:14:36
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Vill ha nu :)

Svar: Jag med! Kram
tastebyella.blogg.se

2013-02-23 @ 14:41:07
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: milla

Vilken härlig bild:) Blir så fika sugen

Svar: Hihi tack! Det är det som är meningen! :-)
tastebyella.blogg.se

2013-02-24 @ 13:08:56
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Annika

Ser otroligt gott ut - och med den inramningen!

2013-03-04 @ 20:59:18

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0