homemade sweet potato chips in five minutes

2013-01-06 @ 11:24:00
 
Jag är långt ifrån en chips människa. Av alla chipssorter tycker jag bara om majschips - ni vet sådana här som man äter till tacos. De är outstanding men resten skippar jag mer än gärna.
 
 
Ja.. det var såhär jag tyckte tills igår morse, då jag provade att göra hemmagjorda chips.
Först provade jag med vanlig potatis av den fasta sorten. Det var gott, men inte mer än det.
 
Sen kom sötpotatisen och mina smaklökar blev helt blown away. Det här mina damer och herrar är de godaste chipsen som görs på denna jord. De görs på bara några minuter och är perfekta om vill veta vad det är du stoppar i dig eller om du plötsligt får ett sug efter chips och inte orkar pallra dig iväg till affären.
 
 
Dock finns det ett minus med denna chipsmakerimetod - man kan inte göra så många åt gången!
Men herrgud vad gör det egentligen - det är ju chips i allafall...
 
In english
Before I tried to make my own chips I didn´t like chips at all except .. ähm.. corn chips... which I really like!
Anyway these sweet potato chips are ready within 5 minutes and taste like heaven. Do I have to say more?
 
recept - sötpotatis chips på 5 minuter
 
1 sötpotatis
salt
olivolja
 
Tvätta potatisen och torka av den. Skär den i supertunna skivor med hjäp av en osthyvel, kniv, skalare, maskin - tunna, extremt tunna skivor helt enkelt.
 
Lägg bakplåtspapper på en tallrik och fördela potatisskivorna på hela tallriken. De får inte ligga på varandra om du nu inte vill ha ihopväxta chips...
 
Droppa liiite olivolja över potatisskivorna och salta med förnuft.
 
Låt bli krispiga i mikrovågsugnen på full effekt ca 2-3 minuter. Håll de under uppikt så de inte bränns!
 
Njut! Jag tycker de är gudomliga som de är men gör en dipp till om ni vill ...
 
 
R

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Snyggaste chipsen jag sett :) Fotat med blixt?

Svar: Faktiskt inte! Jag tackar dagsljuset istället!
tastebyella.blogg.se

2013-01-06 @ 19:09:37
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Vanessa

Gleich gehe ich einkaufen und werde das später ausprobieren!

Habe das mal im Ofen gemacht, aber das hat eeeeewig gedauert. Hab damals noch Möhren, Pastinaken und rote Beete auch in dünne Scheiben geschnitten, die waren auch alle supergut!

Kram :)

2013-01-07 @ 09:54:01
Postat av: Karin-trattoria

Hej! Du har vunnit tävlingen om nytt förslag på smaksättning av cantadou på min blogg! Grattis! Har du lust att maila din adress till mig på [email protected] så skickar jag priset :) kram

Svar: Hej Karin! Tack, vad kul! Har du fått mitt mail?
tastebyella.blogg.se

2013-01-10 @ 08:07:40
URL: http://trattoria.nu
Postat av: Annika

Hur goda ser inte dom chipsen ut?????? Mums!

Svar: Mumsfillibaba!
tastebyella.blogg.se

2013-01-18 @ 07:22:04

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0