quick lunch with bresaola, quinoa & sauce

2013-01-22 @ 21:23:18
 
 Detta är ett otroligt viktigt inlägg som handlar om världshunger. Ett jobbigt tema. Ett svårt ämne. En fruktansvärd historia.
 
 
I oktober förra året beräknades enligt FN 870 miljoner människor lida av undernäring. Det är en enorm, oföreställbar summa. Varje dag när du går till jobbet/skolan måste de kämpa för sina liv. De måste kämpa för att få sitt dagliga levebröd och rent dricksvatten.
 
Jag tror bara att det är vädigt få på denna jord som vet att de många, många gånger per dag dricker, känner eller rör vid det dyrbaraste som finns: rent, klart dricksvatten.
 
Det är dags för oss att inse det, för DIG och mig att inse det.
 
Vi tar mat för givet. Vi tar vatten från kranen för givet. Vi åker på semester och klagar på att vattnet smakade annorlunda. Vi uppskattar inte det vi har. Vi slänger rester. Vi slänger mängder av mat. Vi är aldrig riktigt nöjda.
Vad är vi för några?
 
Skulle det finnas en knapp att trycka på som löste alla problem med detsamma hade jag med glädje tryckt på den nu. direkt. på sekunden.
Tänk om alla - alla fantastiska människor som inte hade turen att födas i ett land där man slipper oroa sig för tillräckligt mycket mat och dricka om dagen - kunde få möjlighet att känna känslan av mätt och belåtenhet. Känslan av att ha ätit något som verkligen var gott och som fick smaklökarna att dansa salsa. Tänk om.
 
Eftersom denna knapp inte finns, tyvärr tycker jag det minsta vi kan göra är att respektera de som kämpar, kämpar och kämpar och som ändå går hungriga och undernärda.
 
Det kan DU göra genom att uppskatta att du får äta frukost. Genom att uppskatta att DU får äta lunch, att DU får äta middag.
Genom att uppskatta att du hade turen att födas in i ett liv där DU får mat/vatten för dagen och mer därtill. Geno att sluta klaga på att maten var äcklig.
 
Ett annat sätt att vissa respekt är att använda sig av rester. Det DU slänger iväg för att det var mat från igår, hade tre personer i en annan världsdel ätit med tacksamhet.
 
Vad du än gör! Frys in maten och använd sedan. Eller ät som matlåda dagen efter.
Och om du tröttnade på maten, gör som jag och blanda tre dagars rester med varandra i en stor mix.
Det är respekt mina vänner. Att inte slänga mat.
Själv åt jag en sådan där mix av rester till lunch i helgen. Och inte ser det så mjäkigt ut heller. Quinoa, såsen som kvar efter portersteken samt lite bresaola. Och en minisallad.
Det var riktigt gott och jag visade respekt.
 
Gör det du med!
Visa respekt för varenda, underbara människa som vi delar våran jord med.
 

Kommentera här!
Postat av: Annika

Så kloka ord och så sanna!!

Svar: Tycker det är viktigt att uppmärksamma!
tastebyella.blogg.se

2013-01-22 @ 22:34:24
Postat av: Vanessa

Wow, bemerkenswerter Eintrag!

2013-01-23 @ 16:20:12
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Så vackert, gott och nyttigt :)

Svar: Tack för de fina orden!
tastebyella.blogg.se

2013-01-23 @ 19:07:17
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: angelica

så fin blogg! :D
Hoppas du får en bra måndag :)

Svar: Tackar!
tastebyella.blogg.se

2013-01-28 @ 07:59:41
URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: Maria

Grymt bra skrivet!! Jag kastar väldigt små mängder mat hemma, försöker verkligen äta allt innan det blir dåligt och planerar mina inköp så att jag inte köper för mycket mat. Det har iofs också mycket med min studentekonomi att göra, jag har inte råd att köpa mat som inte används :D Men jag hoppas att dessa vanor följer med även senare när jag har det bättre ekonomiskt ställt :)

Däremot när jag äter ute händer det att jag får kasta bort en del mat, speciellt på restauranger där de serverar alldeles för stora portioner. Hur gärna jag än skulle vilja kunna äta allt på tallriken så går det rent fysiskt inte, för när jag blir 100% mätt så börjar jag nästan spy om jag fortsätter trycka i mig mat.. :( Bra för figuren/hälsan kanske, för det är inte bra att fortsätta äta efter att man blivit mätt, men inte så bra för miljön..

Svar: Många kloka ord där. Värda att uppmärksammas. Tack för att du tagit dig tid och skriva så utförligt. Med rätt inställning kommer man långt. Tänk om världen bara skulle bestå av lika smarta männsikor som du... då skulle det inte finnas många problem.
tastebyella.blogg.se

2013-02-04 @ 09:33:21
URL: http://www.marvelicious.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0