The simplest salad

2013-01-13 @ 15:18:00

 
Lite honung, lite balsamico, en skvätt vatten. Jag blandar allt i en skål och rör och rör, ser hur honungen löses upp. Kollar upp och känner solen värma min rygg. Tvättar salladen, skär tomaterna i perfekta, röda klyftor, steker zucchinin och morötterna. Det fräser och det doftar. Min mage kurrar. Hämtar en tallrik och bestick. Magen kurrar igen. Paprikan strimlas och allt blandas i den vita tallrik med guldig kant.
Häller över dressingen.
Tar min första tugga. Det är krispigt och det är härligt sött. Jag vill ha mer. Tar en större tugga, mumsar på. Hämtar ett stort glas vatten. Kallt och bubblande. Äter, hör hur det sprakar när jag sätter gaffeln i paprikan. Ser hur det sprutar ur tomaten. Jag kan till och med höra hur salladsbladet bryts av i munnen.
 
Att äta sallad är en upplevelse. En nyttig, god och billig sådan.
Varsågoda, så här gör ni.
 
Recept - Färggrann sallad
1 portion
 
2 nävar sallad, valfri sort
1 mellanstor tomat
1/4 gul paprika
1/4 röd paprika
10 tunna zucchini skivor
1 liten morot
1 champinjon
 
1/3 dl balsamico
1 tsk honung
vatten
 
Tvätta alla grönsaker. Strimla paprikorna, klyfta tomaten, skiva champinjon.
Skiva moroten och zucchinin tunnt. Stek skivorna på hög värme kort i lite olivolja.
 
Blanda allt i stor skål. Gör dressingen genom att blanda balsamico och honung. När honungen har löst upp sig, smaka av med lite vatten. Häll över dressingen. Blanda.
 
Njut!
 
 
 
 
 

Kommentera här!
Postat av: Littledessert - Recept & Webbshop

ÅÅh av gott de såg ut!

Svar: Tack! Dressingen är gudomlig! <3
tastebyella.blogg.se

2013-01-14 @ 10:44:32
URL: http://littledessert.se
Postat av: Krille

Så snygga färger och gott med honung i dressingen :)

Svar: Tackar och bugar! Supergott faktiskt! <3
tastebyella.blogg.se

2013-01-14 @ 21:22:45

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0