mumigaste picknickmaten i sommarvärme

2013-06-02 @ 17:31:00
 
Gårdagen var den bästa starten på denna sommar som jag någonsin kunnat önska. Vi doppade huvuden i mjöl, sprang barfota i gräset och skrattade tills vi storknade. Vi satt ute och njöt av den ljumma sommarluften hela natten, försökte smälla mygg och grillade marshmallows. Först vid fyratiden slocknade vi i vårt tält. Då när fåglarna började kvittra och solen var på väg upp. Åh, som jag bara vill göra om alltihop.
_____
 
Sommar och sol är verkligen så, så mycket för mig, men picknick i det gröna intill en lugn strand tillhör alla gånger ett av de bättre aktiviteterna.
 
Senast vid midsommarafton tycker jag ni ska försöka ha minst en picknick med nära och kära. Det finns ju inget bättre än att äta ute i naturen, småtjattra hur länge som helst medan man smaskar jordgubbar och kicka lite boll.
 
När jag var mindre räckte det med att picknicka i trädgården med ett glas saft, lite kakor och en filt. Men nu är picknick ju om så mysigare när man först ger sig ut på en utflykt, innan man hungrig som tusan dukar upp maten.
 
 
Oavsett blir det mysigast när picknicken är spontan tycker jag.
Och då ska det såklart maten vara allt annat än krånglig att ta med sig och smaka gott för både stora och små.
 
Ett brytbröd av något slag från ett bageri, mycket smarrigt att dricka, jordgubbar i massor, lite grönsaker som går att småplocka av (rädisor, morötter på knippe och minitomater seglar upp som favoriter här) och en riktigt god pastasallad är min meoldi i sammanhanget. Why change a winning koncept, liksom?
(Ja, det var ungdomlig svengelska at its best!)
 
 
 
Alla kan göra pastasallad. Mitt recept som följer är på det sättet inget världsomvälvande, men ändå sååå gott och dessutom snabbt som attan. Ska ni grilla, kan ni hoppa över kycklingen och servera pastasalladen som tillbehör. Med andra ord är detta recept perfekt för vilken picknick som helst.
 
Utöver själva receptet är mitt lilla tips att servera pastasalladen på en finare sätt än vanligt.
Skippa gamla plasttallrikar och fördela pastasalladen i tjusiga glasburkar istället.
Tänk bara vad skönt att slippa allt kladd med smustiga tallrikar som ska stoppas tillbaka in i picknickkorgen.
Och ska det bli en riktigt festlig tilställning kan man binda band rund burkarna och hänga på rustika etiketter med namn. Det blir jättefint.
_______
 
Är det för varmt för all sorts tänkande kring vad som ska stoppas i picknickkorgen för dig, kan jag glatt berätta att ni snart kommer kunna tävla om en färdig picknickkorg här på bloggen. Och det ända ni behöver göra då är att rösta på erat favorit picknick recept (är ni då på snällhumör skulle ni ju av en händelse kunna välja min pastasallad..!). Håll utkik!
 
Vet ni vad?
Därefter kommer det komma ännu en tävling. Det är 99 Rosas som håller i den och jag har i samband med tävlingen blivit ombedd att recensera deras vin. Är ni nu alltså nyfikna på hur man recencerar vin som icke-drickande får ni kika in i veckan.
 
_______
 
Tills dess - njut av solen för kattsingen. För tillfället smälter jag snart bort, precis som min passionfruktsglasstårta från igår nästan gjorde. På tal om glass.... kan hända att jag tar en skopa efter att plirat ner receptet. Bara så ni vet.
 
 
 
Godaste pastasalladen med vitlöksdressing 2 portioner
500 gram pasta ( penne, fusili.. )
1 avokado, tärnad
12 soltorkade tomater, halverade
lite fetaost som du har över
2 kycklingfiléer, strimlade och stekta med salt och peppar
5 msk gröna/vita sojabönor
2 stora tomater, tärnade
1½ näve salladsblad
 
4 klyftor vitlök, pressad
1 msk vitvinsvinäger 
3/4 dl olivolja
1½ msk dijonsenap
 
ev. blanda ut med lite majonäs
krutonger
 
_____
 
Koka pastan.
 
Gör under tiden dressingen genom att vispa ihop vitlökarna, vinägern, olivoljan och dijonsenapen. Beroende på hur mycket man vill ha, lär lite dressing bli över. Den kan ni dock använda till salladen dagen efter.

Blanda alla ingredienser till salladen. Fyll upp i burkar. Häll över lagom mycket dressing.
Toppa med krutonger.
 
TIPS!
Gör egna krutonger genom att torrrosta brödskivor. Skär i fyrkanter och rosta i ugn eller i stekpanna.
 

Kommentera här!
Postat av: Krille

Du lyfter väl med benen :) Smart med glasburkar. Det kan jag ha en i golfbagen.

Svar: Haha, självklart! Sjääälvklart!
tastebyella.blogg.se

2013-06-02 @ 20:40:35
Postat av: Vanessa

Wie immer tolle Bilder und schön geschrieben.. jetzt habe ich auch Lust auf ein Picknick :) Und beim Lesen dachte ich die ganze Zeit "irgendwas ist anders" und jetzt weiß ich auch was: du hast auf einmal wieder auf Schwedisch geschrieben :P
kram!!!

2013-06-03 @ 22:37:53
Postat av: Sara Ekman

så mysigt! :)

2013-06-05 @ 09:42:02
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Annika

Snygg blogg :D

2013-06-05 @ 13:42:49
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Johanna

Så smart och smidigt med pastan i glasburk. Gillar verkligen din blogg så lägger till en på bloglovin så jag inte missar något! =)

2013-06-05 @ 19:13:30
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Mathilda - PHOTOGRAPHS

Så mysiga bilder! :)

2013-06-05 @ 20:52:19
URL: http://bymathilda.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0