good morning sunshine & semolina oatmeal

2013-03-07 @ 19:02:00
 
Våren. Den är faktiskt här nu!
Förutom att det var ren lycka att stiga upp imorse runt sextiden när solen hälsade "god morgon" och fåglarna kvittrade lite lätt sådär som de kan göra på morgonkvisten så fick jag idag se första tecknet på liv från det gröna växtriket!
 
Först hittade vi en lilafärgad krokos som gömde sig under en kal buske längs en trappuppgång. Bara den synen var toppen! Men som om inte det var nog fortsatte en hel bunt med snöklockor lite längre ner på backen att förgylla dagen. Av ren glädje bokstavligen dansade vi ( jag och några härliga kompisar )
efter denna upptäckt fram genom gatorna med mobilerna i fickorna fyllda med bevisfoton.
 
Hoppet föds verkligen på nytt. År efter år. Och det med besked.
Gissa två gånger om det kännsmotiverat att sitta i ett klassrum indränkt i mörker när man inte kan annat än att längta ut då.
 
 
Följande är egentligen ganska revolutionerande på sitt eget lilla sätt.
Det är nämligen så att jag aldrig har gillat gröt. När fröken var mindre t ex satte hon sig så långt bort från den som åt gröt som bara var möjligt. Bytte t o m plats när nästa grötätare ville ta sin första tugga.
 
Och nu, efter många år av fullständig vägran - nu äter fröken gröt!
Frivilligt till frukost för att hon tycker det är gott. Wihoo!
 
Mannagrynsgröt är numera faktiskt en återkommande frukostfavorit som går att svänga ihop innan du hinnar säga "gröt, gröt, gröteligröt"( jag är medveten om att jag är oerhört uppfinnelserik när det gäller en ramsa som denna! ).
 
Nu kommer delen då ni ska bli inspirerade till att laga er egen gröt...
Ähmm? Gröt är gott till frukost och man får massa energi ... jag tror ni hajar!
 
Prova att laga en åt er själva någon morgon framöver. Och glöm för guds skull inte att toppa den med massa bär, frukt eller som jag gjorde denna gång. Med kanel & socker.
 
recept - mannagrynsgröt på Ella´s vis
1 portion
 
2 dl mjölk
5 msk mannagryn
en nypa salt och socker
 
frukt & bär
socker, mjölk & kanel
 
Värm mjölken i en kastrull och vispa ner mannagrynen med en icke elektrisk handvisp.
Kort: rör ner mannagrynen.
 
Låt koka upp och fortsätt röra under sjudning i drygt 5 minuter.
 
Häll över i en djup tallrik och servera med mjölk, socker & kanel. Alt. med frukt & bär.
 
God morgon! Hoppas du kickstartat morgonen på ett grymt vis nu.

Kommentera här!
Postat av: Christer

Gröt är gott! Och den kan tydligen vara fin också :)

Svar: hihi... tack Christer!
tastebyella.blogg.se

2013-03-08 @ 05:53:36
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Trollmamma

Mannagrynsgröt är gott, det gör vi ibland som helgfrukost. Eller rättare, det gjorde vi innan modern började skämma bort sin familj med nybakat bröd var helgmorron. :D
Själv har jag lärt mig älska havregrynsgröt under senaste året, så visst går det att lära om när det kommer till gröt.

Svar: Åh nybakat bröd är också himla härligt på morgonen! Havregrynsgröt har jag inte riiktigt fastnat för...ännu! kram
tastebyella.blogg.se

2013-03-08 @ 09:27:10
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/
Postat av: Bland bakverk och kastruller

Mannagrynsgröt har jag fått upp ögonen för igen. Det är riktigt gott!!!

Svar: Tjohoo vad kul. Då är vi två som äter det då och då. Kram
tastebyella.blogg.se

2013-03-16 @ 16:04:41
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0