about pistachios & skiing

2013-03-03 @ 11:22:00
 
 
 Det är så himla härligt att svänga ner en pist när det snöar. Skidorna riktigt skär genom snön, och så går det ibland otroligt fort. I fartvinden far tofsen fram och tillbaka och hela ansiktet lyser rött av kyla.
 
Jag har under tiden jag varit borta i Italien försökt njuta av blåmärkena som pjäxorna envisas med att producera, tagit varma bad med en tidning i andra handen och ätit gott varenda dag. Skidsemestrar är verkligen något speciellt.
 
På dagarna kör man gärnet, mumsar på något gott i skidbacken och på kvällarna är man skönt trött och somnar snabbt. Eller i alla fall oftast...
 
Första natten var nämligen inget vidare då sängen jag och min kära bror fick dela, var en tämligen obekväm dagbädd ( alltså en soffa på dagen och säng på kvällen ). Madrassen var som en hård skiva med ett hål i mitten. Vid ändarna gick madrassen upp och i mitten ner. Och jag pratar om alla ändar. Vågrätt och lodrätt.
 
Förstå vad skönt det är för ryggen med en sådan sne svank att sova i. Inte.
Vi sov resten av veckan på madrassen på golvet. Och det var toppen!
 
 
 
En annan skojig situation var när jag låg och guppade i badkaret och min bror tog med sig nyckeln till rummet ( ett kort som måste sitta i för att all elektrictet ska funka ) och gick.
 
Jag var då själv där och plötsligt blev det helt bäcksvart. Jag såg inte ens min egen hand.
 
Det tog dock ett tag för mig att inse att ingen längre var kvar i rummet så jag ropade ju på tokstollen ( och nej det var inte lika kul som jag beskriver det här! ) någon minut innan jag förstod hur det låg till.
Då fick jag fint pallra mig upp ur vattnet, blöta ner allt och försöka känna mig fram till en handduk...
 
 
Och nu undrar ni vad pistagenötterna har med detta att göra?
Jo, det är så att pistagenötter det hade vi med som snacks i skidbacken och efterätterna vi åt var oftast toppade med lite lätt krossad pistage. Och så är pistagenötter i princip nästan den ända nöt som jag inte är allergisk mot. Pistagenötter tillhör nämligen inte stenfrukterna utan är egentligen ett frö, vilket gör att de flesta som i övrigt är allergiska mot nötter tål pistage. Bra va!?
 
Tips.
Pistagenötter gör sig väldigt bra som garnering på mat och desserter. Den gröna färgen är urfin ihop med lite hallon till exempel. Jag hade gärna sagt att du kan odla de själv men det går tyvärr inte - de växer bäst i USA.
Glöm bara inte att köpa osaltade när du ska använda de som deko.

Kommentera här!
Postat av: Christer

Underbart ljus i dina bilder Ella :) Och skidsemester låter ju inte fel.

Svar: Tackar och bockar!
tastebyella.blogg.se

2013-03-03 @ 15:54:54
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Anonym

Åh, vilka superfina bilder!

2013-03-06 @ 10:07:09
Postat av: bea

vad bra bilder du tar!

2013-04-10 @ 16:06:56
URL: http://beabs.blogg.se/

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0