walking the streets & cashew kisses

2013-03-09 @ 18:09:00
 
Idag är en knäpp dag.
 
Vaknade skönt vid åttatiden och åt otroliga två kiwis till frukost. De var omogna.
Något jag inte brydde mig särskilt mycket om förrän jag insåg att det skulle krävas en bra mycket starkare person för att kunna gröpa ur hela kiwin än den genomsnittliga människan.
 
Men jag ville ha kiwi så jag försökte ännu en gång med en ny kiwi. Det slutade på samma vis...därav två kiwis.
 
 
 
Därefter var tanken att jag skulle fotografera dessa sjukt läckra nyttigheter till cashewkyssar. Något som dröjde betydligt längre än beräknat.
 
Åh, jag önskar att ni skulle kunna känna känslan av att ha en perfekt idé till en bild och inte kunna genomföra den. Inget stämde. Det var varken rätt porslin eller bakgrund. Eller ljus för den delen.
 
Ni skulle ha sett mig när jag frustrerad till tusan vandrade längs gatan till tåget för att göra stan!
 
 
Oavsett så var det som skulle fotograferas såklart dessa cashewkyssar. De är min hemmagjorda variant på nyttiga chokladbollar - ni vet sådana som man kan köpa överallt nuförtiden. Isället för socker och havregryn görs dessa på färska dadlar ( för sötmans skull ) och nötter.
 
Nyttiga chokladbollar. Ja, det var även för min del med viss skeptis jag åt dem första gången men nu är jag frälst. De är perfekta för att stilla sockersuget.
 
För tillfället är vårt kylskåpet fyllt med chokladbollar som får sin chokladsmak av kakao. Och jag har så svårt att inte öppna kylskåpsdörren för att smaska på ytterligare en. I love them.
 
 
recept - cashewkyssar
runt femton stk
 
200 g osaltade cashewnötter
95 g dadlar
1 tsk rapsolja
1 tsk honung
1 msk smör
3 msk vatten
3 msk kakao
1 tsk limesaft
 
kakao
 
Ta fram en mixer. Jag använde den som vi gör smoothie i.
 
Häll ner cashewnötterna och mixa de till ett pulver.
 
Blanda i dadlar och mixa några sekunder. Blanda i resterande ingredienser lite i taget ( det måste alltid vara någon vätska i mkixern för att de skall funka! ) och kör på full effekt. Använd en sked för att skrapa loss smeten från kanterna och fortsätt mixa till en slät smet.
 
Rulla ca femton bollar av smeten och rulla sedan dessa i kakao.
 
Förvara i kylskåpet och njut när sötsuget sätter in!

Kommentera här!
Postat av: Christer

Underbara bilder Ella :)

Svar: Tack Krille!
tastebyella.blogg.se

2013-03-09 @ 19:21:55
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Christer

Nu blev det ännu bättre :)

Svar: Hahaha du är för härlig!
tastebyella.blogg.se

2013-03-09 @ 19:51:22
Postat av: Sofie

Bilderna blev ju jättefina :) och de lät ju supergott :)

Sv; tack så jättemycket!

Svar: Tack, kul att du tyckte om de!
tastebyella.blogg.se

2013-03-09 @ 20:16:45
URL: http://www.highvoltage.blogg.se
Postat av: Agneta i Livsnjutarnas Gourmetkök

Tittar in här för att återgälda ditt besök hos oss. Vilka otroligt fina bilder du tar! Tittar säkert in här igen för inspiration. :)

Svar: Åh vad härligt att höra! Tack så himla mycket <3 Kikar såklart in hos dig igen också..
tastebyella.blogg.se

2013-03-09 @ 20:46:33
URL: http://bloggen.fi/livsnjutarnasgourmetkok
Postat av: Sofia

Jätte fina bilder :-D
ser jätte gott ut :-D

Svar: Härligt! Merci... <3
tastebyella.blogg.se

2013-03-09 @ 21:07:32
URL: http://www.acordingtosofia.blogg.se
Postat av: Camilla

åh, får jag nog allt ta å testa nån gång :P

Svar: Hihi ja det är riktigt gott faktiskt. Perfekt att småäta av istället för godis.
tastebyella.blogg.se

2013-03-10 @ 11:00:47
URL: http://cammenk.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0