american pancakes for breakfast

2012-08-09 @ 12:33:46
 
 
Idag har jag gjort amerikanska pannkakor. Till frukost. För visst ska man unna sig lite pannkisar till frukost ibland.
Det klassiska att servera de med, är ju självkart med sirap och smör. Men...
Jag tycker inte om att äta enbart sirap, så därför tänkte jag att jag skulle äta pannkisarna med fiskrom och gräddfil istället. Men när jag redan gjort pannkisarna, insåg jag att vi inte hade någon gräddfil hemma.
Smart, ellerhur!
 
Så det slutade med att jag ( vi! Jag åt ju inte upp alla själv - hur vågar ni ens tro något sådant :D ) åt de med våra egenplockade blåbär från skogen. Det var mumma det med. Det hade säkert smakat gott med en klick grädde också.
 
Men det där vad man lägger på pancaksarna ( Jajemensan - ett nytt ord! ) tycker jag man kan få bestämma heeelt själv. Vissa tycker det är gott med sirap och smör på. Andra med sylt och den tredje med ost och skinka.
 
Så det gäller att hitta sin egen favorit.
Jag gör alltid amerikanska pannkakor med yogurt eller fil, men inget vardera fanns hemma, så jag körde på lite nytt utan fil eller yogurt och det blev också riktigt bra. Varsågoda, här har ni receptet.
 
Recept - American pancakes
8-10 stk
 

2½ dl vetemjöl eller fullkornsvetemjöl ( nyttigare! men lika gott )
2 tsk bakpulver
en nypa salt
en nypa socker
2½ dl mjölk
2 msk olivolja
1 ägg
 
rapsolja till stekning
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör ner mjölken, sen olivoljan och sist ägget med en visp ( elektronisk visp ).
Grädda pannkakorna i en mycket upphettad stekpanna. Mellanvärme brukar funka bra.
Lägg ngn droppe olja i pannan och ta sedan ca ½ dl smet och låt flyta ut till en plätt på ca 10 cm i diameter.
När ytan börjat få bubblor ( det går snabbt! ) så vänder du på pannkakan, steker den lite på andra sidan och sedan är det klart!
 
Serveras kan de gärna med m a s s a färska bär och en klick grädde
 
 
 

Kommentera här!

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0