Marzipan cake with rhuburb and raspberry curd filling - A tutorial

2012-06-11 @ 21:37:58

Tinar mina frysta tårtbottnar jag gjorde för två dagar sedan. Lägger ut formen jag bakade tårtbottnarna med, med plastfolie. Jag lägger två bitar plastfolie över varandra som ett kors.



Lägger in tårtbotten nummer 1 i formen. Stryker på ett lager rabarbercurd.



Lägger på tårtbotten 2 och stryker på ett lager halloncurd. Lägger på tårtbotten 3 och stryker på ett lager hallongrädde.



Lägger på tårtbotten locket. Plastar in allt i plastfolien. Ställer in den i kylskåpet minst 8 h timmar.


Förbereder spackling av tårta ( Hallongrädde ). Har du en spatel, så använd även den. Spacklar sedan tårtan.



Färdigspacklat! Lägger på marsipanlocket.



Dekorerar tårtan med band, och vita hjärtan av sugarpaste samt florsocker. Skriver även dit " Sommarlov 2012 " med choklad.

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=12d8752fcb&view=att&th=137dcf3bf2162308&attid=0.5&disp=inline&realattid=f_h3bwxz0d4&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8DHmn3NHLyHOaYDH0NoWjK&sadet=1339443304706&sads=MXVfOiS5NPkHrzK2MZGZiRqcsxY
https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=12d8752fcb&view=att&th=137dcf3bf2162308&attid=0.9&disp=inline&realattid=f_h3bwy92b8&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8DHmn3NHLyHOaYDH0NoWjK&sadet=1339443367792&sads=Yv52WQqKOriRufHZ7Cox3R5FIAs


Jahapp, där har ni den. Min allra första marsipan tårta. Lite bra blev den ändå... Återstår att se hur den smakar imorgon.

Det är helt enkelt vaniljbottnar med rabarbercurd, halloncurd och hallongrädde. Den är även spacklad med halongrädde. Sedan så är den täckt med marsipan. Dekorerad med florsocker vita hjärtan utav sugarpaste och en skrift av choklad " Sommarlov 2012 "...

Den är tänkt till min klass till skolavslutningen imorgon! Jag hoppas de blir nöjda :D
Nu ska bara transportfrågan lösas så är det klappat och klart. Jag ska även bjuda på rulltårtan från förra inlägget.

Här har ni mitt recept på denna goda tårta!

Update: Tårtan Fick klart godkänt av klassen samt lärare o.s.v ... ;) Och till och med jag tyckte om den - och jag är ingen tårtmännsika!


Recept - Marsipantårta med rabarber/hallon curd och hallongrädde fyllning

Tårtbottnar
( 4 stk )
8 ägg
3 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 dl strösocker

Halloncurd ( 1 lager )
ca 100 gram tinade hallon
ca 2-3 msk maizena
25 gram osaltat smör
ca ½ dl socker
1 äggula

Rabarbercurd ( 1 lager )
120 gram skalade rabarber
ca ½-1 dl socker  ( beror på hur mogen rabarbern är )
ca 2-3 msk maizena
25 gram osaltat smör

1 äggula
ev. lite grön hushållsfärg

Hallongrädde ( 1 lager + spackling )
150 gram tinade hallon
5 dl vispgrädde

2 msk florsocker

1 stort färdigutrulladt marsipanlock från t.ex Ica

How to do it

Bottnar/Anslag
  1. Du börjar med att vispa ägg och socker superduper jättepösigt.  Det ska vara vitt och fluffigt.
  2. Därefter blandar du bakpulvret med mjölet .
  3. Du siktar mjöl/bakpulver blandningen i äggsmeten och VÄNDER sedan försiktigt ihop allt till en jämn och slät smet. Du ska alltså inte vispa utan vända ner mjölet. Det gör så att tårtbottnarna blir sådär härligt fluffiga.
  4. Tillsist smörar och bröar du två normalstora springformar och fyller i hälften av smeten i den ena och resten av smeten i den andra.
  5. Gräddar gör du bottnarna på 200 grader i 15-20 min. De är klara när det inte fastnar någon smet på din teststicka elr tandpetare ( Stick i mitten för att kolla ).
  6. Sist men inte minst tar du ut bottnarna ur formarna och låter dem kallna på galler.

Halloncurd

  1. Puréea hallonen och sila bort kärnorna. Värm upp hallonpureen på låg värme tillsammans med sockret.
  2. Tillsätt smör och maizena och rör runt.
  3. Rör ner äggulan och fortsätt röra. Låt halloncurden tjockna...
  4. Fortsätt tills konsistensen liknar jordgubbskräm och handvispen/skeden lämnar spår efter sig.
  5. Ställ kallt minst 1 timma.

Rabarbercurd

  1. Skala rabarbern och skär i tunna bitar.
  2. Låt rabarbern koka sönder på låg värme tillsammans med en skvätt vatten och sockret.
  3. Dra kastrullen från värmen och purreéa rabarbern till en slät massa med en stavmixer. Tillsätt ev. lite grön karamellfärg för appetitligare färg.
  4. Tillsätt smör och och maizena ( gör att den tjocknar ) och rör runt.
  5. Rör ner äggulan och fortsätt röra runt.
  6. Fortsätt tills konsistensen liknar jordgubbskräm och handvispen/skeden lämnar spår efter sig.
  7. Ställ kallt minst 1 timma.

Hallongrädde

  1. Vispa grädden hårt och puréea hallonen. Vänd försiktigt ihop till en ljusrosa jämn grädde.
  2. Vänd även ner florsockret. Ställ kallt.

Se ovan hur jag satte ihop tårtan!!!

Good Luck!









Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Så snygg! :))

2012-06-11 @ 22:03:01
URL: http://blogg.erngren.com
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Hej! Var med och TÄVLA om ett somrigt vår-kit på min blogg ♥

http://muzicmecupcake.blogg.se/2012/june/tavla-om-ett-somrigt-var-kit.html



Kramis ♥

2012-06-12 @ 12:10:22
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se/
Postat av: mary

Vad fin! du är så duktig på att baka :)



föresten Du har blivit utmanad på min blogg ^-^ hehe.

2012-06-12 @ 14:12:58
URL: http://mymary.blogg.se/
Postat av: Till

Sehr lecker war die Torte! schöne Sommerferien mit vielen Backmomenten!

2012-06-12 @ 21:26:37
Postat av: esters hörna

Åh så gott det lät! Och roligt att du gillar min blogg! Blev så glad när jag läste din kommentar :)

2012-06-13 @ 18:34:35
URL: http://www.estershorna.matmolnet.se
Postat av: Bagar´n

Känns onödigt att låta bottnarna stå i 8 timmar, det är väl för att den ska bli saftigare och ett tips för att få kanterna på marsipanen snyggare är att kolla på youtube på något klipp hur man gör, du ska typ dra ut den och trycka ner den längs tårtan så blir den finare. Annars blev den bra för att vara den första, min första blev inte så fin! Måste lägga till att du skriver skit snyggt, jag skriver som en kratta på tårtor och jag har tränat på det i 2 år :)

2012-06-14 @ 16:50:18

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0