No-crust white chocolate cheesecake with pomegranate seeds

2012-10-27 @ 08:00:00
 
Jo men visst är det mysigt att höstlovet är slut och löven fallit ner till marken, så att man kan tillbringa sin sista lovsöndag med att kratta löv.
Och då snackar vi inte lite löv utan kopiösa mängder eftersom våran trädgård är ganska så stor. Vilket i sig är trevligt - mycket grönska, frukter och bär, rabatter, växthus - ni förstår grejen - men som tappar sin charm när man får kratta löv i timmar!!
 
Men jaja lite mysigt var det :-)
 
 
För att piffa till våra söndag lite extra bakade jag en otroligt len cheesecake med smak av vit choklad som jag sedan toppade med granatäppelkärnor av våra äpplen från södra Italien - där det inte alls är lika kallt som här och jag är förstås inte alls avundsjuk. Nejnej...
 
 
Som ni säkert redan har upptäckt har min goda cheesecake varken botten eller en "crust" runtom. Dels för att jag inte tycker att konsistenserna passar ihop, men också för att den lena vita chokladsmaken kommer fram mycket bättre utan en botten som jag tycker förstör hela smakupplevelsen.
 
 
Bäst smakar cheesecaken när den är kylskåpskall. Då är den sådär len och fin och god och granatäpplena passar som handen i handsken till. Det är nämligen just granatäpplena som höjer denna cheesecake och tar den från "Åh så god!" till " Åh herregud! Guud så gooott!! Jag tar en till bit till. " Den har lagom mycket vit chokladsmak utan att bli sådär övermäktig såsom choklad ibland kan bli.
 
Den fick tummen upp av hela familjen och står numera som nummer ett att bjuda på när vi får gäster nästa gång.
Sen att vi åt upp hela cheesecaken på en gång - vi är 4 pers - det behöver vi ju inte snacka om!
 
 
Sådärja ... nu hoppas jag att ni föstår vad ni ska göra framöver! Glömde jag säga att det är superenkelt också? Var bara försiktig när du blandar i chokladen och låt den nå så låg temperatur det går, så att temperaturskillnaden mellan cream cheese smeten och chokladen blir så liten så som möjligt. Detta görs för att chokladen inte ska skära sig med resten av smeten.
 
Recept - No - crust vit choklad cheesecake med granatäpple

600 gram philadelphiaost
2 dl socker
200 gram vit choklad
250 gram kvarg ( kesella 10% )
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
 
1 granatäpple ( kärnorna )
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Vispa snabbt ihop philadelpian med kesellan i en skål.
 
Tillsätt strösockret.
 
Bryt chokladen i bitar och smält den över ett vattenbad ( värmetålig skål över sjudande vatten ). Kontrollera att det inte kommer in något vatten i den vita chokladen.Rör om då och då.
 
Vispa i majsstärkelse och vaniljsocker. Försök få i så lite luft som möjligt i smeten.
 
Vispa i ett ägg i taget.
 
Vänta tills chokladen inte är så varm längre och blanda snabbt in den i smeten och fördela väl.
 
Häll smeten i en rund 24 cm springform som du klätt med bakplåtspapper undertill.
 
Grädda cheesecaken 40 minuter på 175 grader. Låt sedan kakan stå kavar i ytterligare 40 minuter i eftervärmen.
 
Låt kallna och servera den kylskåpskall med granatäpplekärnor på toppen.
 
Enjoy!
 
Jag är med och tävlar i Trattorias tävling, där man kan vinna en kokbok och ett presentkort. Jag håller tummarna!

Kommentera här!
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Vad god den ser ut! Jag gjorde precis också vitchokladcheesecake i helgen :) Dock gillar jag crust, tycker om den brytningen som blir, lent mot lite knaprigt. Men alla är vi olika :D

Svar: Vad kul att höra! Jaha då ska jag kika in på din blogg och kolla! Haha! Ja smaken är som baken!
tastebyella.blogg.se

2012-11-06 @ 23:24:05
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Vit choklad och Philadelfia är en bra kombo :) Jättefina bilder som vanligt

Svar: Tackar och bockar! Ja visst är det det!
tastebyella.blogg.se

2012-11-07 @ 20:44:07
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Monira

Jag älskar dina bilder <3

Haha ja tror det är många som tycker det känns svårt med smördeg - roligt att du tyckte min beskrivning gjorde det lättare att förstå.. Jag själv var chockad över hur lätt det faktiskt var!

Svar: Man tackar! Och bockar! Jag lovar att jag ska prova...snart! Snart..
tastebyella.blogg.se

2012-11-13 @ 18:04:51
URL: http://foodaroundmyworld.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0