vanilla tartelette & raspberries for daddy

2013-02-18 @ 21:04:00
 
*kling kling ( sked som snuddar vid ett vinglas )
- Nu tycker jag att vi ska ta och sjunga för födelsedagsbarnet.
Alla:
-Happy birthday to youuu! Happy birthday to youuu! Happy birthday kära pappa, happy birthday to youu...Grattis! Gamle gubbe! ( man måste få småretas med någon med fyrtioårskris! )
 
Jag kan väl inte påstå att det var stämingsfull sång vi hörde i morse men det är ju ändå tanken som räknas.
Och efter ett rungande hipp, hipp hurra väntar självklart alltid någon form av bakverk.
 
Inte helt oväntat så är det jag som står för tårtan på födelsedagsmornar och igår såg därför hela köket ut som ett bombnedslag efter att jag kokat vaniljkräm, gjort chokladkakor, smält choklad, kokat dulche de leche...
 
Det var skålar i oändlighet. Choklad rinnande ner för diskhon. Och degsmulor på hela golvet.
Fast sådant spelar ingen roll när det är fördelsedagsbak tycker jag.
 
 
På outtalad begäran stod jag tillslut där med de där dulche de leche kakorna och sex stycken vaniljskrämsfyllda tartelettes med en massa hallon på. Tarteletterna är inspirerade av de som finns att köpa i vartenda franska bageri i Frankrike. Vaniljkräm är inget jag blir ledsen av att missa. Resterande familjemedlemmar däremot,  har mumsat i sig allihop med nöjda miner.
 
Det var kväll när jag diskat klart och städat undan allt så ljuset i bilderna är inte det bästa. Den här gången är det bakverket som räknas!
 
In english
Well.. today it´s my daddy´s bithday. And as I am such a nice daughter, I made him raspberry vanilla tartelettes. These are simple to bake, but loved by almost anyone.
 
recept - vaniljtarteletter
6 stk små
 
mördeg
 
150 gram smör
1 halv nypa salt
3/4 dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl

Vaniljkrämen

5 dl mjölk
7 äggulor
1 färsk vaniljstång
50 gram smör
1 1/2 dl strösocker
drygt 1 1/2 dl maizena
 
två paket färska hallon
 
Börja med att nypa ihop ingredienserna till mördegen. Knåda till en jämn deg. Lägg i kylskåpet i 20 minuter.
 
Under tiden gör du vaniljkrämen.
Koka upp mjölk tillsammans vaniljkornen av den urskrapade vaniljstången.
 
Vispa äggulor, strösocker och maizena pösigt och luftigt.
 
Häll den varma mjölken över äggsmeten och vispa ihop för hand.
 
Värm blandningen igen och låt sjuda under konstant omrörning. När krämen tjocknat - fyll upp en skål med den.
Låt krämen kallna i kylskåpet.
 
Kavla ut degen du gjorde för 20 minuter sedan. Täck 6 små tarteletteformar med den och grädda dessa i ca 10 minuter på 175 grader. Låt kallna.
 
När det är dags att serveras fyller du pajskalen med vaniljkräm och toppar med massa goda hallon och lite florsocker.
 
Good luck mina sockerärtor!
 

Kommentera här!
Postat av: Bland bakverk och kastruller

Tack för kommentaren på min blogg!!
Såna här tarteletter är bara så goda, det är verkligen Frankrike för mig!!
Vilken fin blogg du har med många bra recept och fina bilder!!

Svar: Åh så glad jag blir att höra det. Tackar och bockar!
tastebyella.blogg.se

2013-02-19 @ 09:01:50
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Sara på Vardag.nu

Vilken fin blogg du har! :)

Svar: Tack!
tastebyella.blogg.se

2013-02-19 @ 12:52:16
URL: http://vardag.nu
Postat av: Sofie

Åh va gott! Jättefina bilder :)

Svar: Tack! Prova att göra de. Inte alls svårt!
tastebyella.blogg.se

2013-02-19 @ 18:53:51
URL: http://www.highvoltage.blogg.se
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Fina bilder ändå tycker jag! Och såna där tartletter är alltid goda tycker jag, i alla fall om det är hemmagjord vaniljkräm :D

Din beskrivning av köket efter bakandet låter för övrigt bekant.. vet inte riktigt varför :P

Svar: Jaaa undra varför :-P Hemmagjort skall det vara! Mera hemmgjort åt folket. kram
tastebyella.blogg.se

2013-02-19 @ 19:03:26
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Det värmer i mitt tartelettehjärta att se så vackra kakor :)

Svar: Härligt att höra! Du är ju expert!
tastebyella.blogg.se

2013-02-19 @ 19:35:53
URL: http://nukokarjag.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0