äggiga hjärtan till påsk & GLAD PÅSK

2013-03-29 @ 16:36:00
 
 
Får ta och börja med ett gäng tack till er som tog er tid att gratta mig till födelsedagen här på bloggen.
TACK, jag bli så otroligt glad!
 
Ännu roligare var det ju nästan att läsa att ni trodde jag var äldre än jag faktiskt är. Med vad tusan, åldern ska väl inte sätta käppar i hjulet någon gång i livet!
 
 
Well gott folk. Snart är det påsk. Idag firar vi långfredag och när vi vaknar imorgon så har vi påskafton. Tiden går himla fort.......
Eftersom jag tycker att det är lite spännade med andra kulturer & andra traditioner så vill jag såklart gärna veta hur ni firar påsk?
 
Gömmer ni godisfyllda ägg? Buffée eller smörgåsbord? Massa folk eller bara familjen?
 
 
 
Hos oss är det pappa som står för påskharen.
Först färgar vi kokta ägg i massa olika färger och sedan får "påskharen" gömma dessa i vår trädgård på morgonen.
 
Därefter väljer de som är med ( det har varit allt från grannar, kompisar till mormor och morfar ) en färg. Det gäller sedan att hitta alla ägg i sin färg så fort som möjligt. Ett år behövde jag *harkel* ganska länge för att hitta mina ägg.
 
Då hade token nämligen gömt vita ägg i snön. Så man såg dem faktiskt inte måste jag tillägga till mitt försvar.  Jaja, man får inte vara dum!
 
Efter en kort ägglek där det gäller att "krasha" den andres ägg och behålla sitt oskatt blir det oftast en äggig påskbrunch.
Jo, påsken är absolut en härlig högtid.
 
 
Oavsett hur/om ni firar så är det alltid lite skoj med en kul frukost. Dessa hjärtan är som en omelett fast i hjärtform och ursöta på vilket frukostbord eller buffé som helst. Lite pilligt men värt jobbet.
Här finns en video på hur det går till som jag hittade på youtube. Inte min video alltså!
 
Jag använde våra egna ägg från våra höns. Och tuppen ni scrollade förbi lite längre upp.. det är han som är chefen över de hönorna.
 
Nu återstår bara ett..
 
GLAD PÅSK på er fina läsare. Hoppas ni får chans att njuta av lite ledighet med nära och kära. Och lite god mat för den delen. Ni är bäst!
 
ägghjärtan till påsk 7 stk
5 ägg
en halv morot
1 salladslök
två rädisor
salt och peppar
alt. lite chili
 
Hacka lök, morot och rädisor fint och smått.
Knäck äggen i en skål och blanda med hjälp av en gaffel en homogen äggsmet. Ta ut tre matskedar ägg och spara. Blanda i grönsakerna och salt/peppar/chili.
Rör tills grönsakerna fördelats jämt.
 
Olja en stekpanna ca 23 cm i diameter och häll i hälften av äggsmeten. Ungerfär som en omelett. När undersidan av omeletten fått lite färg och börjat koagulera, rulla ihop omeletten. Låt omelettrullen ligga kvar i pannan. Häll i resten av äggsmeten och rulla ihop till en tjock omelettrulle. När de är genomstekt, ta ut den ur panna och låt svalna en minut.
 
Skär rullen i 1 cm tjocka bitar. Skär igenom varje bit diagonalt och vänd på en del och lägg ihop till ett hjärta.
 
Använd det sparade ägget till att "limma ihop" de olika delarna och stek på varje sida ytterligare en gång.
 
Servera och njut!
 
 

Kommentera här!
Postat av: Mårtenssons kök

Då passar vi på att gratta i efterskott då! Och så klart oavsett ålder:)
VI har egentligen inte några speciella påsktraditioner i vårt kök, påskafton brukar vi äta middag hos ett par goda vänner och det ska vi göra även i år. Annars passar vi bara på att koppla av och njuta av ledigheten.

GLAD PÅSK!

Svar: Tack, men ni hann faktiskt gratta mig i förra inlägget! Ibland är det svårt att veta vart man lämnat ett avtryck och inte... HIHI! Det låter som en skön påsk! Glad Påsk igen!
tastebyella.blogg.se

2013-03-29 @ 22:44:05
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: ´Linnea

Var det du på den videon?
Vi har inga jätte stora traditoner.
Jag och min syster får påskägg och så äter vi mat men vänner.
Idag ska jag på påskmässa eftersom jag konfemerar mig, anars går jag inte på det.

Svar: Nej, det var inte jag! Hittade den i efterhand på youtube och tänkte det kunde vara lättare och förstå. Hoppas det gick bra på påskmässan, maten var god och påskäggen fyllda med massa gott! Kram
tastebyella.blogg.se

2013-03-30 @ 13:33:02
URL: http://horsesnea.blogg.se
Postat av: Ljuvligmat.blogg.se

Åh, vilka fina! Ser väldigt gott ut. :)

Svar: Härligt!
tastebyella.blogg.se

2013-03-30 @ 21:58:09
URL: http://ljuvligmat.blogg.se
Postat av: Sara Ekman

Smaskigt :)

Svar: Himlans smaskigt! Kram
tastebyella.blogg.se

2013-04-12 @ 16:07:44
URL: http://aamaziing.blogg.se/

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0