chocolate scented caramel

2012-12-22 @ 08:44:00
 
Märker ni att jag har en förkärlek till kola? Hihi...
 
Denna sort har ingen stickande chokladsmak utan en rund och len kolasmak. Bara om man vet att det är choklad ( eller aah kakao då.. ) i, så kan man känna ett hum av det.
 
 
Detta är nog min favorit av kolasorterna. Färgen är vacker och smaken galet god.
Lätt beroendeframkallande skall tilläggas... :-D
 
 
Förra helgen var jag på julmarknad igen. Tredje och sista för i år.
Det var Skansen som fick sig ett besök av mig och mormor. Det snöade så fint och det var riktigt mysigt att titta in bland de gamla Stockholmshusen från förr.
 
I "järnhandeln" hittade jag detta band. Jag älskar det! Så härligt lantligt och fint.
 
 
recept - chokladdoftande kola
 
½ msk kakao
6 msk ljus sirap
2 dl socker
190 g smör, saltat
 
Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull.
 
Låt blandningen koka upp ca ½ minut och rör konstant med en visp ( som på fotot ).
 
Avgör med hjälp av "kulprovet" om kolan är klar. Det går väldigt fort från mjukt till stenhårt, så se upp och var snabb!
 
Häll upp kolan i en smörpappersklädd form ( jag använde en avslång brödform) och ställ svalt.
 
Låt kolan kallna nästan helt, innan du klipper den i bitar.
 
Klart!

Kommentera här!
Postat av: Food around my World

Älskar också kola <3 Så fint du packat in dem..!

Såhär gör du ang. bloglovin.. Logga in på ditt konto på blogg.se. Gå in på inställningar. Under blogginställningar hittar du massa rutor att bocka i. Bocka i rutan där det står "Lämna ut hela rss.flödet. Spara och så e d klart!

Svar: Tack för hjälpen! Funkar det nu?
tastebyella.blogg.se

2012-12-22 @ 12:51:04
URL: http://foodaroundmyworld.blogg.se
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Snygga bakgrunder, skönt skärpedjup och läckra kolor. Du är grym Ella :)

2012-12-22 @ 17:10:23
URL: http://nukokarjag.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0