lovely caramels

2012-12-19 @ 18:39:38
 
Jag bakar vidare på temat julgodis och ger er här ännu ett recept på kola. En helt vanlig, enkel men ack så god kola.
 
Denna gång gjorde jag kolorna lite hårdare, så att man måste suga lite på dem för att sedan kunna tugga kolan och känna segheten. Dessutom så är detta också en snabbvariant utan grädde, precis som chokladkolan med havssalt.
 
 
Mitt uppe såhär i julstämningen med bara några dagar kvar till jul, vill jag passa på att tipsa om att sätta upp en ljusslinga inne i ert/era sovrum. Mysfaktorn är så hög att jag knappt vill gå ifrån mitt rum. Det känns som om jag är på julmarknad alla timmar på dygnet ... ni måste verkligen köpa er en extra julslinga för denna känsla får ni bara inte missa!
 
 

In english
 
Once again I give you a recipe for a great caramel. This time its a natural caramel with and without nothing. Yummy!
 
recept - snabb kola
 
6 msk ljus sirap
2 dl socker
190 g smör, saltat
 
Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull.
 
Låt blandningen koka upp ca ½ ( längre om du vill ha hård kola! ) minut och rör konstant med en visp ( som på fotot ).
 
Avgör med hjälp av "kulprovet" om kolan är klar. Det går väldigt fort från mjukt till stenhårt, så se upp och var snabb!
 
Häll upp kolan i en smörpappersklädd form ( jag använde en avlång brödform) och ställ svalt.
 
Låt kolan nästan kallna helt, innan du klipper den i bitar.
 
Klart!
 
 

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Vacker kola :)

Svar: Hahaha.. ellerhur!? Tack!
tastebyella.blogg.se

2012-12-19 @ 19:14:45
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Monira [food around my world]

Snygga bilder! Älskar kola, och dina ser så goda ut, vill bara äta upp allt med detsamma..!

Det där med chevretoppad rödbetor lät ju jättegott.. Kanske smaksatt honung hade vart som pricken över i:et på det? :D <3

Svar: Taaaack! De är väldigt fräscht och supergott! Kanske det, vem vet!? :-)
tastebyella.blogg.se

2012-12-19 @ 20:11:26
URL: http://foodaroundmyworld.blogg.se
Postat av: Josefin -My Happy Days-

Så gott det ser ut, återigen! ♥


Svar: Tack så mycket! Kul att höra! Gott Nytt År på dig!
tastebyella.blogg.se

2012-12-19 @ 22:54:26
URL: http://landhagen.blogg.se/

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0