fish egg crispbread & a cold meeting

2013-01-19 @ 17:17:00
 
 
-27 grader, iskallt och sol.
Idag har jag trampat genom glittrande snö med en kaka i famnen. En sockerkaka med lime.
Kakan och jag var nämligen inbjudna på gymnastikmöte. Och det var ett några timmar långt, kallt möte vill jag lova.
 
Herregud vad jag frös. Trots strumpbyxor, jeans, t-shirt, kofta, fleece och vinterjacka blev jag 
tillsammans med resten av gänget nästan till en ispinne. Innomhus. Behöver jag nämna att även mössan och vantarna var på? Förstår ni hur kallt det var? Brr.
 
Efter drygt tre timmar hittade vi som tur var ett rum med två element, varav ett var ljummet och det andra avstängt. Där trängde vi in oss allihopa i hopp om att känna lite värme åter komma till kroppen och lunchade....
 
Det bjöds på kall potatissallad med skinka samt sallad och en brödbit. Kall mat!
Som kan vara så gott så. Men som där och då var helt fel.
Man kan inte annat än att skratta åt saken. Och be de fixa värmen tills nästa möte!
 
 
Ikväll serveras det porterstek med ugsgrönsaker hos oss
( LÄS: Ella kommer äta sig vääldigt mätt och vara go o glad o rund hela kvällen )
 
Då kände jag att jag ville bidra med lite förrätt. Det blev munsbitar i form av knäckebröd, fiskrom samt gräddfil.
Att servera munsbitar till förrätt är helt klart att ta en risk. För eftersom de är så goda och små så kan man ju alltid ta en till... bara en till... okej en till då. Och vips så är de slut - antingen så är alla supermätta eller så gjorde du för få och du måste fylla på. :-)
 
 
Att munsbitar försvinner snabbt bortser jag från och gör de ändå.
Jag tror inte att jag behöver säga särskilt mycket om denna munsbit version.
 
Klassiska smaker i en underbar kombo. Lagom salt tack vare gräddfilen som bryter av och en härlig blandning av texturer på maten.
 
 
 
Sa jag att det var svårt att låta bli och ta en till?
 
In English
After four hours sitting in an ice cold room participating in a meeting about gymnastics, I was very happy coming home discovering my father preparing delicous dinner for toningt. As a complement to that dinner I thought I´d like to contribute with a starter. So I broke some crisp bread into smaller pieces and added a dollop of sour cream and fish eggs. They were gone in a minute. Try it yourself!
 
Recept  - knäckebröd med fiskrom och gräddfil
4 pers
 
2 knäckebröd
gräddfil
fiskrom
dill eller basilika ( något otippat kanske men gott! )
 
Bryt knäckebröden i bitar. Dutta på lite gräddfil på de. Ha även på en klick fiskrom och garnera med dill eller basilikablad. Servera!
 

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Underbara bilder och snygg ny layout på bloggen :)

Svar: Tack! Layouten är under konstruktion men.. tack!
tastebyella.blogg.se

2013-01-19 @ 21:46:27
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Anonym

Din blogg är verkligen grymt bra, kommer nog läsa igenom alla recept för att få nya idéer vad gäller mat! :)

Knäckebröd med fiskrom är förresten bland det godaste som finns!! Synd att det är så dyrt bara, äter det i princip bara då pappa köper hem ett par askar till jul, som han kryddar med salt, finhackad lök och svartpeppar <3

Svar: Tack så hjärtligt! Hoppas du hittar något mer du tycker låter gott.Tyvärr är det ju lite dyrt, men man måste faktiskt nna sig lite lyx då och då. Kram på dig!
tastebyella.blogg.se

2013-02-04 @ 09:40:30

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0