lime sponge cake and a good night

2013-01-16 @ 22:29:00

 
Härmed gör jag ett tappert försök att uppdatera bloggen på en kväll mitt i veckan.
Vi får se hur länge inlägget ligger uppe, med tanke på bildkvaliteten mitt i mörkaste natten. I matfotografi är ju nämligen ljuset A och O. När du fotograferar så gör du för övrigt inget annat än att leka med ljus. 
 
Ljuset kan göra en halvgrå rätt riktigt snygg och apptitlig, men även förstöra den finaste färglada sallad.
Och eftersom jag, precis som varenda liten ungdom befinner mig i en hög byggnad med massa klassrum från tidigt på morgonen till sen eftermiddag, varje dag är ljuset inte alltid ( ALDRIG! ) bra. För gissa om det är kolmörkt när jag kliver innanför dörren och skall påbörja något slags bak eller matlagningsprojekt.
 
Nej hörni, nu är det på tiden att vi går mot ljusare tider i en rasande fart, vilket för mig betyder att jag kan ta bilderna jag vill ta, med de förutsättningar jag kan få.
 
Min lime sockerkaka var det tiden räckte till idag. Den är smått beroendeframkallande och härligt syrligt söt tack vare glaysren. Ju mer glasyr desto bättre smak skulle jag vilja påstå. Den är dessutom fikats bästa vän och passar utmärkt till kaffet.
Bjud hem gammelfarfar, mormor, bästa kompisen eller varför inte grannen på lite kaffe och kaka.Bättre än såhär blir det inte.
 
Grundreceptet kommer från "Vår Kokbok" men är ganska så modifierat. :-)
Kakan är också mittbidrag till Månadens sötsak på bloggen www.sotasaker.se
 
Recept - en sockerkaka med lime
 
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 ägg
150 gram smör
1/2 dl lime saft
 2 msk vatten
2 dl socker
 
lime saft
vatten
florsocker
 
1. Vispa socker och rumsvarmt smör pösigt. Tillsätt äggen en i taget.
Tilsätt lime saft och vatten.
 
2. Blanda vaniljsockret och bakpulvret med mjölet. Vispa ner de torra ingredienserna i smeten.
Smöra och bröa en 1½ liters form och fyll med smeten.
 
3. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 40-45 minuter. Stickan skall vara torr när du sticker ner den.
 
4. Låt kakan kallna lite och ta ut den ur formen.
Gör sedan glasyren. Jag höftar alltid. Tänk såhär: Ju mer vätska du har i desto mer flytande blir glasyren. Man behöver oftast mindre vätska än man behöver.
 
5. När kakan kallnat helt, häll över glasyren och låt stelna.
 
Servera, njut och le.

Kommentera här!
Postat av: Håkan på Recepten.nu

Hallåj! Ni har fått en ”award” av mig. Ni får göra vad ni vill med den, men tanken är att du ska svara på samma frågor som jag gjorde och skicka vidare awards till andra som har färre än 200 följare (om det är Bloglovin’ eller annat framgår inte…). Hursomhelst så är du väl värd den med din fina blogg!
http://www.recepten.nu/far-man-utnamna-sig-sjalv-till-manadens-matblogg

Svar: Tack så himla mycket för det, Håkan! Det värmer. Snart kommer det upp ett härligt inlägg med mina awards <3
tastebyella.blogg.se

2013-01-17 @ 15:46:52
URL: http://www.recepten.nu
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Vet precis hur du känner :) Blir spännande att se bilden.

2013-01-17 @ 20:11:11
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Christer

Jag skulle vara supernöjd med den bilden :)

Svar: Tack Christer!
tastebyella.blogg.se

2013-01-17 @ 21:25:01
Postat av: Annika

En kaka om dagen gör susen för magen .... Och humöret!

2013-01-18 @ 07:23:51
Postat av: Anonym

Hej! Tack för din kommentar på min blogg! Och ja, jag har bakat både muffins och en kaka med zucchini. Här får du recepten :)
http://hovkonditorn.blogspot.sg/2010/11/zucchini-muffins.html
http://hovkonditorn.blogspot.sg/2012/06/chocolate-zucchini-cake.html

Svar: Åh, tack så mycket! Då skall jag genast kolla in de. Kram
tastebyella.blogg.se

2013-01-18 @ 09:01:24
Postat av: Katarina

Jag blev visst anonym på förra kommentaren :) Kram Katarina

2013-01-18 @ 09:02:52
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0