Apple muffin with a merengue top

2012-08-06 @ 21:25:20
 

Åh dessa muffins är verkligen sååååå goda. En av mina absoluta favoriter - helt klart!
De är perfekta att göra nu till hösten om man har mycket äpplen...
Passar toppen till fikat, kalaset eller som efterrätt.
 
Lägg gärna ner fler äppelbitar än du tror - det blir extra gott!
Detta är verkligen ett toppenrecept som är otroligt enkelt och som går superbra att byta ut med blåbär, hallon samt andra bär. Man kan i så fall skippa marängen om man vill...
 
Lägg receptet på minnet. Ni hittar det på fotot ovanför.
 

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Nu får du sluta. Blir ju helt knäckt av dina fantastiska bilder :)

Svar: Hahaha Christer. Får nog öva lite mer för de där fantastiska bilderna du snackar om. :D Men tack.
tastebyella.blogg.se

2012-08-06 @ 21:58:07
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Emme

Sen jag hittade din underbara blogg har jag vart sjukt sugen på att börja baka. Så idag tog jag tag i det och gjorde något väldigt enkelt- nämligen chokladmuffins ^^
Tänkte testa på något annat gott senare i veckan, och eftersom du är så sjuk duktig och har så goda recept och är insatt i detta så bra, så tänkte jag fråga dig om du har något tips till mig som är nybörjare om något enkelt och gott recept på något man kan ha till fikat tex?:)
Tack på förhand!

Svar: Hej Emme! Vad kul att höra! Det gjorde du rätt i - att baka är både gott och kul. När man blivit mera insatt så kan man verkligen låta kreativiteten flöda...byta ut infredienser, lägga till ingredienser - man lär sig lixom vad som funkar :D Anyway - ett enkelt recept till fikat....Tips nr.1 : Småkakor ( typ 2 stk sorter - kanske hallongrottor och chocolate chip cookies - jag började med det :D )
Tips nr.2 : Smulpaj ( Om ni har plockat egena bär är detta super men frysta funkar också kanon - bara att lägga ner bären i en pajform och smula över en deg som är superlätt och in i ugnen. Det blir gott med varm vaniljsås till :) )
Tips nr.3 : En kladdkaka med fudgeöverdrag. ( denna är lite svårare p.g.a fudgen och vääääldigt mäktig men god såklart.
Tips4 : Kanelbullar! Tar lite tid, men är inte alls svårt. Du kan frysa in de som blev över och sedan när du ska fika igen så tinar du upp de i ugnen- då blir de som nybakta..

Sådäja hoppas det var lite till hjälp. Om det var något/några recept du blev intresserad av är det bara att hojta till så fixar jag det åt dig :)
Förlåt för så sent svar - har haft fullt upp.
Ha så kul med bakningen! Chokladmuffinsarna såg ju super ut!
Kram Ella
tastebyella.blogg.se

2012-08-08 @ 16:34:55
URL: http://felixiz.blogg.se
Postat av: Emme

SV: Ja kanelbullar ville jag testa på som förste grej att göra, men sen så fick jag höra att det krävs en del och jag hade ju inte bakat innan, alltså själv.
Okey :)
Tack så hemskt mycket!:D
Glad jag blir att du tog dig tid!
Ja men det gör inget, jag har också haft fullt upp ;)
Tack, vad glad jag blir!
Tyckte fotona blev suddiga och utan skärpa. Tror jag ska gå ut nästa gång, och fotografera med systemkameran :)
Tänkte idag ge mig på att baka chokladbollar, både gott och roligt kan jag tänka mig! Har gjort det någon gång förut tror jag, men då var det nog med en kompis ;) Har du något tips på hur man kan göra så att upplägget ser fint ut? Jag menar när man ska ta foto på det man bakat?:)
1000 Kramar<3

Svar: JA gör det det! Så gott ju! Systemkamera och matfotografering är mycket bra kompisar , så det tycker jag du ska göra :) Lek gärna lite med suddig bakgrund då - det ger en proffsig känsla. Annars tycker jag att du ska gå på ren känsla. Bullen kanske ser bättre ut i ett sammanhang - så ställ et glas saft brevid. Eller chokladbollen kanske blev extra rund och fin - lägg den då i förgrunden. Ibland kan det vara bra med en bakgrund som inte har så många moment. Sen är jljuset A och O i matfotografering. Naturligast ljus får du vid ett fönster. Fotografera inte i direkt soljjus - ställ dig skuggan istället om du ska fotografera utomhus. Vi fr se om jag gör ett längre inlägg om detta ngn gång. Hoppas chokladbollarna blev bra. Ska bli spännande att se på din blogg sedan :)
tastebyella.blogg.se

2012-08-10 @ 10:59:25
URL: http://felixiz.blogg.se
Postat av: Evelina

Tjänare Ella! :D Jag bakade macarons häromdagen och det blev såå fail!! men jag undrar hur du får dina macarons så tjocka och hur får du marängshell-sen så fina?

sen undrade jag oxå vad du gör med sakerna du bakar efter. haha, äter du upp allt själv sen eller går du runt och säljer?

Puss och Kram
Evelina :)

2012-08-10 @ 11:53:11
Postat av: Emme

SV: Okey tack för tipsen!:)
Vad duktig och kreativ du är!:D
Tack för alla härliga tips! Ska verkligen ta åt mig och göra mitt bästa!
Ja, resultatet kommer såklart komma upp på bloggen senare!:)
Kram!:)

Svar: Låter bra! Kramisar och tack!
tastebyella.blogg.se

2012-08-10 @ 12:23:55
URL: http://felixiz.blogg.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0