Red currant macarons

2012-08-31 @ 21:32:00
(Scroll down for english)
 
Red currant macarons är inget annat än Röda vinbärs macarons ...
Vilket passar perfekt att göra om man som vi har flera buskar med massa vinbär som väntar ute i trädgården... Och så dessutom så var en kompis på besök som har en viss förkärlek till macarons.
 
När det som grädde på moset ( heter det så!? ) fanns äggvita i kylskåpet, fanns det liksom ingen annat alternativ än att göra de. Och det gjorde jag, som ni ju kan se här ovanför...
 
Jag gjorde dem i en ganska kraftig rosa färg, extra stora ( dubbel storlek ) och fyllde de med en lagom sötad vinbärscurd. Très delicieux!
Jag körde på ren känsla när det kommer till vinbärscurden, så jag vet inte om jag vågar lämna ifrån mig receptet. För visst kommer jag ihåg hur man gör! Men exakta mått?
Googla lite på "red currant curd" så hittar ni säkert något bra. Glöm bara inte att det kan behövas lite mer maizena i curden, så att den får rätt konsistens. Curde får inte vara för lös!
 
Receptet på skalet är detsamma som detta. Bara att jag använde mig av röd karamellfärg istället.
 
Lycka till!
 
In english:
Some days ago my friend and her family was coming to visit us and then I made her some red currant macarons. One reason was of course that she loves macarons. The other reason was that  we have a lot of red currant in our garden ... The result = red currant macarons
 
I made them in a quite bright pink colour, double size and filled them with some red currant curd...
It was delicious, but since I created the recipe while baking, I can´t really remember how much of everything I used. But google " red currant curd" and you´ll find some recipes. Just make sure the curd has the right consisteny. It can´t be too runny! Maizena can help you along the way :)
 
The recipe for the shells is the same as this one - I just used red liquid food colour this time instead!
 
Good luck!

Kommentera här!
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Har aldrig vågat baka macarons. Men red currant curd ska jag absolut göra snart :) Dina macarons ser fantastiskt fina ut.

2012-09-02 @ 19:44:06
URL: http://nukokarjag.se

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0