sea salt chocolate caramels

2012-12-18 @ 16:41:00
 
Det finns otroligt mycket julgodis. Vi köper det på julmarknader och gör själva.
Det finns julgodistraditioner och recept som går i arv.
 Visst julgodis får bara inte fattas på julbordet´s dessertbord... julgodis är ett hett tema kring varje jul.
 
Förutom att julgodis är ljuvligt gott, så är det också otroligt sött.
 
Jag är ingen gottegris direkt och håller mig mer än gärna länge vid matdelen på julbordet. När det är dags för dessert smaskar jag nöjt på två kanske tre små munsbitar julgodis... sedan återgår jag till matdelen och äter "min" efterrätt.
 
Just av anledningen att jag inte är en gottegris, håller jag mig gärna till basic godiset såhär till jul.
Igår kväll gjorde jag t.ex "chokladkola toppat med havssalt" .
 
 
Jag älskar att stå i köket, men att röra kola i en och en halvtimma tycker inte ens jag är skoj.
Därför har jag provat mig fram till ett recept, som går både snabbt och är superenkelt.
 
 
Havsalt och choklad är en underbar kombination och syns ganska flitigt i recept nuförtiden. Den som känner sig lite extra uppspelt och gillar lakrits, kan ha i lite lakritspulver i kolan också.
Lakritspulver finns äntligen att köpa på Ica också, så det är inget som kan stoppa oss nu.... ( Visst är det en låt som går så!? )
 
In english
 
I love to bake, but I´m not really a sweet tooth... that´s why I eat food for dessert and why I stick to the basic christmas candy. Caramel is a favourite and todays recipe truely is a fast one for chocolat caramel with sea salt. a lovely combination made in heaven.
 
If you want me to translate the recipe, please email me, comment or use the translate box on the right top of my blog.
 
 

recept - chokladkola toppat med havssalt
 
2½ msk kakao
6 msk ljus sirap
2 dl socker
190 g smör, saltat
 
havssalt ( saltflakes )
 
Blanda alla ingredienser förutom saltet i en tjockbottnad kastrull.
 
Låt blandningen koka upp ca ½ minut och rör konstant med en visp ( som på fotot ).
 
Avgör med hjälp av "kulprovet" om kolan är klar. Det går väldigt fort från mjukt till stenhårt, så se upp och var snabb!
 
Häll upp kolan i en smörpappersklädd form ( jag använde en avslång brödform) och ställ svalt.
 
När kolan svalnat något efter ca ½ - 1 minut, strö på lite havssalt.
Låt kolan nästan kallna helt, innan du klipper den i bitar.
 
Klart!
 
 
 

Kommentera här!
Postat av: Josefin -My Happy Days-

Såg himla gott ut, fina bilder!

2012-12-19 @ 00:29:36
URL: http://landhagen.blogg.se/
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Sött och salt, kan ju inte bli bättre Ella :)

2012-12-19 @ 19:12:25
URL: http://nukokarjag.se
Postat av: Annika

Superfina bilder!!

2012-12-20 @ 00:27:09

Thank you for taking your time to leave a comment. You make my day! BR>

Merci!


bloglovin


Namn:
Remember me? Du kikar väl in igen?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0